
Rowery górskie hardtail (MTB) to doskonały wybór dla miłośników jazdy w terenie. Dzięki przedniej amortyzacji rower górski hardtail świetnie sprawdza się na leśnych trasach i podjazdach, zapewniając efektywne przekazywanie mocy. W ofercie znajdziesz MTB hardtail z ramą aluminiową i karbonową, a także kołami 27,5” i 29”.
Mimo że nazwa na pierwszy rzut oka wydaje się skomplikowana, już wiele razy widziałeś rower hardtail. Bardzo możliwe także, że już na nim jechałeś. Jak samo słowo wskazuje, jest to rower z „twardym ogonem” - amortyzator występuje w nim jedynie z przodu, a tył jest sztywny.
Przednia amortyzacja gwarantuje komfortową jazdę na nierównościach. W przeciwieństwie do roweru ze sztywnym widelcem, na dziurach, korzeniach czy kamieniach odczuwać będziemy ułatwiające jazdę tłumienie. Taki rower jest również bardzo zwrotny i sztywny, co szczególnie odczujemy na podjazdach oraz rozpędzając się na prostych, płaskich odcinkach.
Rower górskie mtb jest dobrym wyborem dla osób regularnie jeżdżących po terenach leśnych. Gama dostępnych modeli jest ogromna, dlatego hardtail cieszy się dużą popularnością. Niemiecka marka Focus dostępna w Mrozbike proponuje wysokiej jakości rowery dla użytkowników o różnym stopniu zaawansowania. W jej ofercie znajdują się rowery focus przeznaczone zarówno do rekreacyjnej jazdy w weekendy, jak i do wygrywania najbardziej prestiżowych wyścigów MTB.
Rowerzyści mieszkający w górach lub często wyjeżdżający w takie tereny, mogą zastanawiać się, czy lepszym wyborem dla nich nie będzie jednak rower w pełni zawieszony, czyli rowery górskie MTB Full suspension.
Rower z tylną amortyzacją daje większy komfort jazdy po leśnych ścieżkach, zwłaszcza na zjazdach, gdyż tylne koło lepiej trzyma się podłoża. Hardtail nie stoi jednak na przegranej pozycji. Przekazywanie energii jest w nim efektywniejsze – w fullu tłumik pochłania część mocy. Ponadto hardtail jest też dużo lżejszy od swojego w pełni zawieszonego odpowiednika, a w tej samej cenie – także lepiej wyposażony. Różnicę w kosztach odczujesz nie tylko przy zakupie, ale także podczas serwisowania. Dodatkowy amortyzator to przecież dodatkowe części do naprawy bądź wymiany.
Rama w rowerze hardtail może być wykonana z aluminium lub – w bardziej zaawansowanych modelach – z karbonu, czyli włókna węglowego, które zapewnia niską masę, wysoką wytrzymałość na przeciążenia, tłumienie oraz lepszy transfer mocy.
W zależności od zastosowania rower mtb hardtail będzie proponował różną geometrię ramy i pozycję za kierownicą. Na rowerze przeznaczonym do jazdy rekreacyjnej usiądziemy wygodnie, aby bez zbędnego obciążenia ciała, stabilnie pokonywać kolejne kilometry.
Przełożenia w takim rowerze zostały dobrane tak, aby podjechać na wzniesienie oraz komfortowo rozwinąć większą prędkość na płaskim terenie bądź zjeździe. Często będą to napędy dwu- lub trzyrzędowe. Modele od ok. 3 tysięcy złotych, jak na przykład Focus Whistler, będą wyposażone także w hydrauliczne hamulce tarczowe, zapewniające dobrą jakość hamowania. Co więcej, model ten oferuje możliwość założenia bagażnika, błotników czy stopki. W połączeniu z wygodną, tylko trochę pochyloną pozycją użytkownika, sprawia to, że Focus Whistler świetnie nada się do codziennych dojazdów do pracy lub szkoły oraz do rowerowej turystyki.
Oprócz rowerów służących do spokojnej jazdy, są również te, na których można się ścigać. Rowery hardtail przystosowane do jazdy w bardziej wymagającym terenie oraz w zawodach zostały zbudowane tak, aby jak najszybciej pokonywać kolejne elementy trasy. Są bardzo uniwersalne, aby sprawnie pokonywać zjazdy, podjazdy i proste odcinki.
Przykładem takiego roweru jest Focus Raven. Znajdziemy w nim napęd jednorzędowy, bez przedniej przerzutki, który jest nie tylko lżejszy, ale też doskonale sprawdza się w zróżnicowanym terenie, gdy zaraz po zjeździe następuje podjazd. Model dostępny jest zarówno w konfiguracji, która idealnie nadaje się na początek przygody z maratonami oraz wyścigami XC, jak i wersji dla zawodników chcących wygrywać wyścigi.
W rowerach mtb przeznaczonych do ścigania kluczowy jest transfer mocy, a jak najmniejsza waga – jest bardzo pożądana. Dla niewprawionego rowerzysty pozycja na takim rowerze może się wydawać niewygodna, bo rama i pozostałe elementy zostały wykonane tak, aby użytkownik mógł zająć jak najlepszą pozycję zarówno na zjeździe, jak i podjeździe.
Rowery stworzone do jazdy w wyścigach XCO oraz maratonach mają skok amortyzatora na poziomie 80-100 mm. Jeśli potrzebujesz większych wartości - na poziomie 110-140 mm – to zaoferuje ci je rower trial hardtail, który przygotowany jest na trudniejsze technicznie trasy. To rower ścieżkowy, który ma dawać dużą frajdę z jazdy w terenie. Dzięki innej geometrii niż typowy góral, łatwiej się go kontroluje na zjazdach. Idealnie nadaje się na długie zabawy na szlaku.
Jeszcze większym skokiem amortyzatora charakteryzują się rowery enduro przeznaczone do jak najszybszego pokonywania najtrudniejszych tras, zwłaszcza na stromych zjazdach.
Rower mtb jest uniwersalny i pozwala wjechać w każdy teren. Nie straszny mu śnieg zimą, błoto jesienią, ani piach latem. W odpowiedniej konfiguracji rowery hardtail spełnią wymagania zarówno okazjonalnych użytkowników, jak i wyczynowych sportowców. Dlatego też znajduje tylu zadowolonych nabywców.
Rowery hardtail nie mają tylnej amortyzacji. Dzięki temu są tańsze, lżejsze i prostsze w utrzymaniu niż tak zwane fulle. Czy jednak da się na nich jeździć, zachowując wygodę? Jak najbardziej! W wielu przypadkach przedni amortyzator w zupełności wystarcza. Jeśli najczęściej jeździsz po szutrach albo w nieskomplikowanym technicznie terenie, to rower mtb hardtail świetnie się sprawdzi. Również na trudniejszych ścieżkach rower mtb bez dodatkowej amortyzacji zapewnia możliwość przejazdu. Wiele górskich szlaków czy stromych zjazdów w lesie spokojnie można przejechać na rowerze mtb hardtail, także zachowując wygodę. Wszystko jest kwestią odpowiedniej techniki jazdy. Choć oczywiście nie będzie tak komfortowo i szybko jak na rowerze mtb full suspension.
Rowery górskie są bardzo popularne, gdyż mają wiele zastosowań. Niektórzy kupują je, aby komfortowo przemieszczać się w różnych sytuacjach - po mieście, na szutrowej drodze i podczas weekendowej wycieczki przez las. Inni chcą się ścigać, pędzić pod górę i szybko zjeżdżać. Wytrzymała rama, dobre hydrauliczne hamulce tarczowe, amortyzator przedni (najlepiej powietrzny) - to łączy dobre rowery niezależnie od klasy. Jednak w wielu innych kwestiach rowery górskie mogą różnić się w zależności od przeznaczenia.
W jeździe rekreacyjnej najlepiej sprawdzą się rowery górskie mtb o komfortowej geometrii, która pozwoli przyjąć wygodną pozycję. Wyposaż taki rower w błotniki i stópkę. Mostek powinien sprawić, że dość wyprostowany chwycisz kierownicę. Rozpiętość przełożeń powinna gwarantować swobodną jazdę w każdym terenie. Waga i osiągi nie mają aż takiego znaczenia.
Jeśli kupujesz rower mtb hardtail, aby przekraczać na nim swoje granice i być jak najszybszym, to musisz szukać zupełnie innego modelu. Rama i komponenty muszą umożliwiać ci przyjęcie agresywnej, dość pochylonej pozycji. Potrzebujesz jak najniższej wagi, więc wszelkie elementy jak błotniki czy stópka nie wchodzą w grę. Szukaj za to karbonowych części, bo one są bardzo sztywne i lekkie. Przednia przerzutka raczej nie jest ci potrzebna - dziś w ściganiu dominują napędy jednorzędowe. Takie właśnie są rowery mtb hardtail do ścigania!
Jeśli już znajdziesz wymarzony rower, wybierzesz ramę, wyposażenie i kolor, to pozostaje jeszcze dopasowanie rozmiaru ramy roweru. Nie jest to taka prosta sprawa, zwłaszcza gdy kupujesz pierwszy tego typu rower.
Zacznijmy od tego, że sposób podawania rozmiaru różni się w zależności od typu roweru. Rowery MTB hardtail najczęściej określane są tradycyjnymi S, M, L i tak dalej, albo w calach - 17 cali, 19 cali, 21 cali. Inaczej jest na przykład w rowerach szosowych, gdzie rozmiar podaje się w centymetrach.
Przeglądając rowery górskie mtb, na pewno znajdziesz tabelę rozmiarów, która określa, jaki rozmiar odpowiada danemu wzrostowi. Pamiętaj jednak, że między poszczególnymi markami mogą występować drobne różnice. Dlatego warto przymierzyć rower przed zakupem. Odpowiednie dopasowanie rozmiaru ramy roweru jest bardzo ważne dla późniejszych wrażeń z jazdy.
Rowery MTB służą do jazdy w terenie. Dlatego warto przeanalizować kąty ramy, zwłaszcza rury podsiodłowej. Mają one wpływ na przyjmowanie odpowiedniej pozycji na przykład w czasie podjeżdżania.
Rowery mtb, a właściwie ich ramy, najczęściej wykonane są z jednego z dwóch materiałów: z aluminium lub włókna węglowego, czyli karbonu. Aluminium jest trwałe i dość lekkie, a jednocześnie tanie i łatwe w obróbce. Dzięki temu zdobyło ogromną popularność i jest stosowane w rowerach w cenie do kilku tysięcy złotych.
Rowery mtb z ramą wykonaną z karbonu kosztują od około 10 tysięcy złotych. Włókno węglowe jest bardzo lekkim i bardzo wytrzymałym materiałem. Ma też wysoką sztywność, co oznacza, że napędzanie i przekazywanie mocy jest dużo efektywniejsze niż na ramach aluminiowych. Najlepsze rowery górskie mtb wykonane są z włókna węglowego.
Jeśli więc zastanawiasz się, jaki materiał ramy wybrać, musisz przede wszystkim określić swój budżet oraz to, w jak zaawansowany sposób zamierzasz jeździć. Gdy jazdę traktujesz hobbystycznie, spokojnie wystarczy ci rower z ramą aluminiową. Jeśli zaś zależy ci na doskonałych wrażeniach z jazdy i maksymalnej prędkości, przyda ci się rower mtb hardtail z ramą karbonową.
Warto przeczytać