Obecnie system bezdętkowy jest już standardem w wielu rowerach w różnych odmianach kolarstwa. Korzysta się z niego zarówno w kolarstwie szosowym, jak i w rowerach gravel, przełajowych oraz rowerach górskich mtb. Niezależne od typu roweru, producenci wiedzą, jaką popularnością cieszy się to rozwiązanie i oferują je w coraz większej liczbie modeli.
Zalety systemu bezdętkowego zapewniły temu rozwiązaniu dominującą pozycję na rynku. Dzięki płynowi uszczelniającemu i specjalnej oponie można zrezygnować z dętki, a tym samym jeździć na niższym ciśnieniu. Ma to bardzo dobry wpływ na przyczepność. Jednocześnie, ryzyko awarii jest niskie, ponieważ opony bezdętkowe są stworzone z wytrzymalszych materiałów, a jeśli już dojdzie do przebicia, to płyn powinien zalepić dziurę i umożliwić dalszą jazdę - albo z niewielkim ubytkiem powietrza, albo po szybkim dopompowaniu.
System tubeless jest też dosyć prosty w obsłudze i wiele osób samemu radzi sobie z montażem. W pierwszej kolejności trzeba mieć opony tubeless, przystosowane obręcze kół oraz płyn uszczelniający. Trzeba też jednak pamiętać, że korzystanie z opon bezdętkowych wymaga również specjalnych zaworów, bez których system nie będzie działać. To niewielkie części rowerowe, ale bardzo ważne dla funkcjonowania całości.
Wentyle tubeless są nieco inne niż tradycyjne wentyle rowerowe. Z pozoru wydają się podobne, ale mają inną konstrukcję, która umożliwia działanie całego systemu bezdętkowego. Wentyl odpowiada bowiem za to, aby powietrze nie uciekało. Nawet jeśli opona bezdętkowa zostanie idealnie osadzona na feldze, to powietrze mogłoby uciekać przez wentyl.
Dlatego właśnie wentyl do opony bezdętkowej zakończony jest gumą, która stykając się z obręczą zapobiega uciekaniu powietrza i trzyma ciśnienie. To bardzo ważne na dwóch etapach. Gdy montujesz oponę, potrzebna jest szczelność, aby opona prawidłowo osadziła się na obręczy.
Wentyle tubeless najczęściej zakończone są zaworem typu Presta, który doskonale sprawdza się w węższych oraz wyścigowych obręczach. Możliwe jest odkręcenie go, szybkie spuszczenie powietrza do minimum i dolanie płynu uszczelniającego na przykład za pomocą strzykawki.
Taki wentyl pompuje się identycznie jak każdą oponę z dętką typu Presta. Obecnie ta końcówka jest równie popularna jak zawory z końcówką samochodową. Szczególnie często spotyka się ją w rowerach wyższej klasy.
Zawory z końcówką Presta wymagają odpowiedniej pompki do napompowania lub przejściówki między zaworem samochodowym (na przykład w kompresorze na stacji paliw) a zaworem Presta. Nie musisz się jednak obawiać. Aktualnie większość pompek zarówno ręcznych, jak i stacjonarnych jest kompatybilna z dwoma systemami.
Mając zawory tubeless musisz zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz, która niewątpliwie będzie miała wpływ na codziennie użytkowanie. Może zdarzyć się, że płyn uszczelniający dostanie się w okolice zaworu i zalepi go. Wówczas możesz mieć problem z napompowaniem lub spuszczeniem powietrza, a manometr będzie pokazywał fałszywe wartości.
Jeśli jesteś bardzo przezorny i na wypadek poważniejszej awarii, gdy płyn nie uszczelni opony i nie da się kontynuować jazdy, wozisz ze sobą dętkę, to pamiętaj o dodatkowym narzędziu. Wentyle tubeless mogą wymagać klucza do odkręcenia od obręczy. Jeśli nie zabierzesz go z sobą, to choćbyś miał pompkę i dętkę, to i tak nie zamontujesz jej na obręczy, bo nie odkręcisz wentyla.
Wysokiej jakości wentyle tubeless mogą być wykonane na przykład z niklowanego mosiądzu, który zapewnia wysoką wytrzymałość i odporność na korozję, a jednocześnie jest lekki.
Wentyle mają różne długości, od mniej więcej 35 do nawet 80 czy 100 mm. To ważne, abyś dobrał odpowiedni wentyl do swojej obręczy. Znacząca w tym przypadku jest wysokość stożka. Jeśli zdecydujesz się na za krótki wentyl tubeless, to istnieje ryzyko, że trudno będzie osadzić pompkę na ledwo wystającym zaworze lub wentyl w ogóle nie wyjdzie z obręczy.
Wentyle rowerowe tubeless mają jeszcze jedną funkcję - mogą dodawać rowerowi stylu. Są dostępne w różnych kolorach i odcieniach, które umożliwiają dodatkową personalizację roweru. Twoja maszyna jest zielona? No to wybierz zielony wentyl do opony bezdętkowej. Masz niebieski rower z czerwonymi akcentami? Czerwone wentyle tubeless będą dobrze pasować.
To świetnie rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą, aby ich rower wyróżniał się niepowtarzalnym charakterem. Chyba, że chcesz eleganckich, nierzucających się w oczy wentyli. Wówczas oczywiście bez problemu znajdziesz klasyczne lub czarne.
Wentyle tubeless mają wbrew pozorom bardzo duży wpływ na twoją jazdę. Nietrwałe produkty mogą ulegać uszkodzeniom, przez co montaż opony bezdętkowej będzie niemożliwy albo cały system będzie nieszczelny i z opony za szybko będzie uchodzić powietrze. Dlatego warto postawić na produkt od sprawdzonych producentów. Nawet jeśli jest nieco droższy, to w skali całego zestawu kół nie jest to duży wydatek, a ma się pewność niezawodności działania i trwałości. Ciśnienie w oponach ma kluczowy wpływ na twoją jazdę - zarówno na osiągi, jak i na bezpieczeństwo. Dlatego warto dokładnie zadbać o każdy element twoich kół.