Wszystkie rowery łączy jedno – trzeba o nie dbać. Czyszczenie i konserwacja, używanie odpowiednich olejów i smarów oraz drobne lub nieco większe naprawy. Jeśli chcesz, aby rower nie zawiódł cię na trasie, musisz się mu odwdzięczyć. Sprawdź, w co powinien być wyposażony twój warsztat rowerowy.
W celu wykonania poważniejszych napraw bądź przeglądów większość z nas udaje się do serwisu rowerowego. Są jednak narzędzia, które trzeba mieć w domu. Niedużym kosztem można nabyć przedmioty, które posłużą przez lata i pomogą zadbać o rower.
Na pewno przydadzą ci się klucze imbusowe. Komplet kluczy w różnych rozmiarach pozwala samemu wykonać drobne poprawki takie jak korekta wysokości i kąta siodełka, ustawienie manetek, przykręcenie koszyka na bidon czy dokręcenie kół w niektórych modelach.
Podręczny zestaw kluczy imbusowych przyda się także podczas każdego treningu i pozwoli szybko uporać się z drobną awarią. Oprócz kluczy imbusowych warto mieć także klucze typu torx. To kolejne ważne wyposażenie warsztatu rowerowego.
Rozważ także zakup klucza dynamometrycznego, który pozwala precyzyjne dokręcić śrubę z odpowiednią siłą, unikając przy tym uszkodzenia gwintu lub delikatnych części.
W zależności od modelu klucze imbusowe pozwolą także przykręcić lub odkręcić pedały. Innym sposobem jest zakup specjalnego klucza do pedałów. W Mrozbike można zakupić także inne klucze: do hamulców tarczowych, nypli czy wentyli.
Liczne narzędzia rowerowe są oferowane z myślą o łańcuchu. Do jego wymiany przydadzą ci się szczypce umożliwiające spinanie i rozpinanie spinek łańcucha, a do kontroli stanu zużycia – przymiar do łańcucha.
Na trasę warto zabierać ze sobą skuwacz oraz spinkę, które pozwolą wykonać szybką naprawę w przypadku zerwania łańcucha. W razie konieczności wymiany dętki przyda się łyżka, która pomoże zdjąć i założyć oponę. Jak więc widzisz, mały warsztat rowerowy musisz też zabierać ze sobą w trasę.
Jest wysoce prawdopodobne, że rower będzie wymagał mniej napraw, jeśli będziesz o niego regularnie dbał. Czysty rower nie tylko lepiej wygląda, ale też sprawniej i szybciej jedzie. Jeśli zaniedbasz mycie i konserwację roweru, wzrośnie ryzyko awarii.
Podczas czyszczenia i konserwacji roweru trzeba uważać, aby nie kierować strumienia wody w otwory między ramą a widelcem, korbą a suportem, stery czy piasty. Pamiętaj też, że ramę należy myć od góry do dołu.
Podczas czyszczenia roweru trzeba zwrócić szczególną uwagę na napęd, a zwłaszcza na łańcuch. Jego prawidłowe działanie ma bardzo duży wpływ na pracę napędu, ale jednocześnie łatwo ulega zabrudzeniu.
Na rynku oferowanych jest wiele preparatów, które po psiknięciu na łańcuch lub przetarciu go sprawnie usuwają brud. Do czyszczenia dobrze nadadzą się też specjalne szczotki do łańcucha, kasety czy trudno dostępnych zakamarków napędu.
Nawet regularnie czyszczony łańcuch będzie jednak brudny, jeśli nie zadbasz o pozostałe części napędu. Dlatego należy czyścić kółeczka tylnej przerzutki i kasetę, gdzie pomiędzy poszczególnymi zębatkami zbiera się brud. W tym celu warto mieć specjalną szczotkę do kaset z włosiem w owalnym kształcie.
Warto regularnie czyścić cały napęd, ponieważ jeśli na jednym elemencie napędu będzie zbierał się brud, to następnie łańcuch może go roznosić po pozostałych częściach.
Należy pamiętać, aby po myciu nie pozostawić łańcucha mokrego, bo może zardzewieć. Do łańcucha należy stosować odpowiedni smar w zależności od warunków. Producenci oferują różne smary i oleje rowerowe na suche oraz mokre warunki, wykonane na bazie wosku i teflonu.
Smary i oleje chronią łańcuch rowerowy przed brudem oraz korozją, a także zwiększają płynność zmiany biegów. Po posmarowaniu tworzą na łańcuchu powłokę zmniejszającą tarcie.
Sposób konserwacji hamulców różni się w zależności od tego, w jaki rodzaj hamulców wyposażony jest rower. W przypadku hamulców szczękowych jak Cantilever lub V-Brake należy wyczyścić zarówno klocki, jak i powierzchnię z którą się stykają. Zabrudzenie może wpływać nie tylko na jakość hamowania, ale też niszczyć obręcz.
W rowerach z hamulcami tarczowymi powinno czyścić się zarówno zacisk, jak i tarcze, do których należy kupić specjalne środki czyszczące. Ważne jest, aby w wyniku czyszczenia usunąć wszelkie zatłuszczenia. Bardziej skomplikowany zabieg jak odpowietrzanie hamulców, w przypadku marki Shimano wymaga posiadania lejka, a u innych producentów specjalnego zestawu.
Oferowane są także specjalne szampony rowerowe, których skład chemiczny nie ma negatywnego wpływu na lakier i części roweru. Na koniec po wytarciu i osuszeniu roweru możesz wykorzystać preparat nabłyszczający, który korzystnie wpłynie na wygląd twojego roweru.
Czasem może się wydawać, że rower wcale nie jest aż taki brudny, a po wymagającym treningu brakuje sił, aby jeszcze wyczyścić sprzęt. Trzeba jednak pamiętać, że czysty rower to sposób na uniknięcie awarii i przedłużenie żywotności poszczególnych części. Poza tym, przecież nie wypada pojawić się na zawodach albo na treningu ze znajomymi na brudnym rowerze.