Napęd rowerowy składa się z wielu elementów. Wpływ na jego działanie mają między innymi kółeczka przerzutki. Nie jest to ani drogi, ani skomplikowany w budowie element, choć jego wymiana może dostarczyć pewnych trudności.
Jazda na rowerze sprawia, że eksploatowane materiały zaczynają się zużywać. Wiedzą o tym przede wszystkim ci, którzy pokonują rocznie dystanse dochodzące do dziesięciu czy nawet kilkunastu tysięcy kilometrów. Wiele części szybciej lub później wymaga wymiany, bo tylko sprawny i w pełni przygotowany rower zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę. Dlatego tak ważne jest regularne serwisowanie i wymiana wymagających tego elementów.
Do tych części, które są mocno podatne na zużycie i dość szybko tracą swoje właściwości, należą kółka przerzutki.
Jeśli kółeczka się zużyją, możesz zapomnieć o precyzyjnej zmianie biegów, przez co jazda stanie się zdecydowanie mniej przyjemna. Biorąc więc pod uwagę, że kółka przerzutki należą do stosunkowo tanich części rowerowych, warto regularnie sprawdzać ich stan i gdy tylko zachodzi potrzeba – wymieniać je na nowe. Można to robić także przy wymianie kasety oraz łańcucha.
Kółko do przerzutki jest montowane w części, którą nazywa się wózkiem przerzutki. Przerzutki różnią się długościami wózka – krótsze trudniej uszkodzić, zahaczając o przeszkodę znajdującą się na podłożu, ale do kaset o większej liczbie zębów potrzebne są przerzutki z dłuższym wózkiem.
Przerzutki rowerowe tylne oprócz wózka składają się też z korpusu śrub oraz dwóch kółeczek, które pozornie są identyczne, ale to złudne wrażenie. Wyróżniamy kółko prowadzące (przednie) i napinające (tylne).
Pierwsze z nich jest odpowiedzialne za prowadzenie łańcucha, natomiast drugie z wymienionych odciąga dolną sekcję łańcucha, aby był on odpowiednio naprężony. Często problem sprawia samodzielna wymiana kółka przerzutki – które gdzie należy zamontować?
Kółko prowadzące jest oznaczone jako G-Pulley lub Guide Pulley (ew. Upper), natomiast napinające jako T-Pulley lub Tension Pulley (ew. Lower). Jeżeli na kółkach są oznaczenia w postaci strzałek, które przedstawiają kierunek obrotu w czasie jazdy, kółko prowadzące trzeba zamontować tak, by – patrząc od zewnętrznej strony przerzutki – strzałki były skierowane w lewo. Natomiast w kółku napinającym strzałki powinny być skierowane w prawo.
Wspomniane śruby przerzutki tylnej mają różne zastosowania. Jedna z nich pozwala na dostosowanie odpowiedniej odległości między kółkiem prowadzącym a tarczami kasety. Inne służą regulacji napędu.
Dzięki dobremu doborowi biegów, łatwiej jest jechać w wymagającym terenie, gdy wrzucenie lżejszego biegu pozwala kontynuować jazdę z dobrą kadencją. Również kiedy chce się przyspieszyć, należy sprawnie wrzucić cięższe przełożenia.
Aby zmiany odbywały się płynnie, cały napęd musi działać bez zarzutu. Brak precyzji przy zmianie biegów, przeskakujący łańcuch lub niemożliwość wrzucenia najlżejszego lub najcięższego przełożenia potrafią skutecznie odebrać przyjemność z jazdy. Dlatego tak ważne jest, aby wszystkie części tworzące napęd były dobrze dopasowane i zadbane.
Nie ma podręcznikowego czasu, po jakim zalecana jest wymiana kółek przerzutki. Jest to uzależnione od przejechanego dystansu, warunków, w których jeździsz oraz jakości części, które tworzą napęd. Łańcuch ściera materiał ze ściętych krawędzi zębów kółek i powoduje ich zaostrzenie. Im ostrzejsze krawędzie, tym większe zużycie kółek i mniejsza precyzja działania. Zużyte kółka przerzutki mają zaostrzone zęby.
Kółka przerzutki mogą się różnić średnicą, wytrzymałością i symetrycznością prowadzenia łańcucha. Mogą być wykonane ze stali nierdzewnej, aluminium lub plastiku i różnią się rodzajami zastosowanych łożysk: maszynowych, ślizgowych lub coraz rzadziej stosowanych kulkowych. Najlepsze modele mogą mieć łożyska podwójnie uszczelnione.
Osoby, które poszukują przewagi nawet w najmniejszych szczegółach, mogą zdecydować się na ceramiczne kółeczka do przerzutki. A jeśli liczy się dla ciebie warstwa wizualna, możesz poszukać kółeczek w kolorze swojego roweru.
Kółka przerzutki tylnej muszą zostać wybrane w zgodzie z innymi elementami napędu. Należy wybrać kółeczka zgodnie z liczbą koronek w kasecie oraz modelem przerzutki. Mając przerzutkę Shimano Deore, należy wybrać kółka do przerzutki Shimano Deore. Same kółeczka mają z reguły od 10 do 13 zębów.
Na co dzień kółka do roweru, na których również zbiera się brud, powinny być czyszczone razem z innymi elementami napędu. W przypadku dużych zabrudzeń można je rozkręcić i osobno wyczyścić.
W Mrozbike dostępne są kółeczka do przerzutki uznanych producentów, dzięki czemu na pewno znajdziesz odpowiednie kółeczko do swojego napędu. W ofercie posiadamy kółka przerzutki Shimano, Sram oraz Token.
Kółeczka przerzutki, mimo że są niewielkim elementem, który nie rzuca się w oczy w pierwszej chwili, mają duży wpływ na twoje odczucia z jazdy. Dlatego należy pilnować, aby zawsze były one w dobrym stanie. Odpowiadają za płynność funkcjonowania całego napędu i zapewniają precyzję jego działania.