Do sportu i do rekreacji. Na krótkie wycieczki i długie wyprawy. Aby dojechać do pracy oraz żeby po niej wypocząć. Rowery mają tyle zastosowań, ile tylko będziesz potrzebować. Napędzane siłą mięśni poradzą sobie w każdych warunkach. Wystarczy tylko wybrać odpowiedni model!
Czas na rowerze można spędzać na wiele sposobów – samemu i z bliskimi, w mieście i na bezdrożach. Aby jednak mieć maksymalną satysfakcję z użytkowania roweru, należy znaleźć model dopasowany do swoich warunków, potrzeb i upodobań. Przede wszystkim, należy zastanowić się, gdzie i po co zamierzamy jeździć. Inny rower będzie potrzebowała osoba chcąca przemieszczać się po mieście, inny – użytkownik lubiący spokojne weekendowe wycieczki, a jeszcze inny – ktoś chcący ścigać się w zawodach.
Gdy już wskazany zostanie odpowiedni rodzaj roweru, pozostaje wybrać model. Tutaj sprawa wcale nie jest łatwiejsza. Obecnie oferowanych jest wiele modeli, których wyposażenie, wygląd czy wreszcie cena mają przekonać nabywcę. W sklepie Mrozbike znaleźć można rowery uznanych producentów, takich jak Focus, Cervelo czy Cannondale, którzy od lat oferują rowery cieszące się powodzeniem i renomą wśród użytkowników. Kupując jeden z nich masz pewność, że wybierasz sprawdzony pojazd, który da ci wiele radości.
Sercem każdego roweru jest rama. Najczęściej jest ona wykonana z aluminium, lecz w droższych modelach popularne są ramy z włókna węglowego, czyli karbonu – lżejsze i zapewniające lepsze tłumienie oraz przenoszenie siły. Nadal też zdarzają się ramy stalowe.
Rozmiar roweru, a właściwie jego ramy określa się na podstawie długości rury podsiodłowej lub rury poziomej. Jest on wyrażany w centymetrach lub calach.
Od górnej rury oraz główki ramy uzależniona jest pozycja, w jakiej siedzi użytkownik roweru. Wyższa główka oznacza wyprostowaną, bardziej komfortową i rekreacyjną sylwetkę, zaś niższa – pozycję pochyloną, agresywną, stworzoną do szybkiej jazdy. W niektórych rowerach damskich górna rura jest nieco obniżona w kierunku rury podsiodłowej, aby ułatwić wsiadanie i zsiadanie.
Kolejnymi elementami mającymi duży wpływ na właściwości jezdne są koła i opony. Od przeznaczenia roweru zależeć będzie ich szerokość oraz występowanie bieżnika na oponach. Sam typ bieżnika to również kwestia, którą bardziej doświadczeni użytkownicy będą analizować pod kątem planowanej trasy.
Główną część koła stanowi obręcz, do której mocuje się dętkę i oponę. Coraz częściej jednak zdarzają się koła bezdętkowe, na które oponę zakłada się z wykorzystaniem płynu uszczelniającego, tak zwanego „mleczka”. Pozwala to jeździć na mniejszym ciśnieniu i jest to rozwiązanie odporne na przebicia.
Od obręczy (aluminiowej lub w zaawansowanych modelach karbonowej) wychodzą szprychy, które łączą się z piastą. To w niej znajdują się łożyska, a w tylnym kole – mechanizm zapadkowy oraz bębenek, na który nakłada się kasetę.
Kaseta to jeden z elementów układu napędowego w rowerze. Rowery napędzane są za pomocą przekładni łańcuchowej, która pozwala przenosić energię kolarza na tylne koło – ono zaś wprawia w ruch cały rower. Liczba przełożeń jest uzależniona od rodzaju i klasy roweru. Z przodu, w mechanizmie korbowym, najczęściej występuje od jednej do trzech tarcz, zaś kasety najczęściej dostępne są w wariantach do 12 rzędów (choć pojawiają się też 13-rzędowe).
Biegi zmienia się za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Obok nich znajdują się także klamki hamulców. Ich typ i umiejscowienie także zależą od rodzaju roweru. W rowerach szosowych dźwignie hamulca i zmiany biegów są połączone jako klamkomanetki.
Różny może być też typ hamulców – kiedyś powszechne były hamulce szczękowe. Teraz coraz częściej montowane są hamulce tarczowe, które zapewniają lepszą jakość hamowania. Są już standardem w rowerach górskich, a od niedawna także w szosówkach i gravelach.
Również kształt kierownicy jest dopasowany do typu roweru – w górskim znajdziemy standardową, prostą kierownicę z chwytami (tzw. gripy) zaś szosówka oferuje tzw. „baranka” z owijką.
Ważną kwestią pozostają jeszcze amortyzatory. W rowerach przeznaczonych do jazdy po asfalcie nie są one potrzebne – nierówności występują wówczas sporadycznie, a amortyzator jedynie zwiększałby wagę roweru. W lżejszy teren wystarczy amortyzator przedni, a w wymagających warunkach przyda się jeszcze amortyzacja w ramie. Występuje ona w rowerach górskich typu full suspension.
Rowery górskie nazywane też rowerami mtb sprawdzą się na wymagającej nawierzchni. Są najlepszym wyborem do jazdy po górskich i leśnych ścieżkach, gdy chcesz w dobrym tempie przejechać przez korzenie oraz piach, wspiąć się na górę lub poczuć flow na szybkim zjeździe. Dzięki swojej uniwersalności są też dobrym wyborem dla osób chcących mieć rower do wielu zadań, który poradzi sobie nie tylko w terenie, ale też na asfalcie i na szutrze. Góral daje ci wolność – wjedzie wszędzie tam, gdzie tylko zapragniesz. Można wyróżnić wiele typów rowerów mtb - niektóre mogą służyć do rekreacyjnej jazdy, a nawet poruszania się po mieście, następne - do startowania w wyścigach, a jeszcze inne - do efektownego skakania hopek.
Rowery szosowe to rozwiązanie dla tych, którzy lubią szybkość lub długie wyprawy. Aerodynamiczne, wyścigowe szosy aero pozwolą na osiąganie bardzo wysokich prędkości i ściganie się z innymi maniakami szybkiej jazdy. Osoby lubiące się wspinać zwrócą swoją uwagę na lekkie rowery wspinaczkowe, zaś dla tych, którzy zamiast „szybciej” wolą „dalej” w Mrozbike mamy bogatą ofertę rowerów długodystansowych endurance, które dzięki konstrukcji i wyposażeniu pozwalają jechać z zachowaniem komfortu przez wiele, wiele godzin, a nawet dni. Jeśli jednak lubisz czasem zjechać z asfaltu, zainteresują cię rowery gravel oraz wspinaczkowe, które umożliwiają jazdę po szutrach, piachu lub błocie.
Rowery trekkingowe zostały stworzone z myślą o tych użytkownikach, którzy chcą uniwersalnego modelu na długie wycieczki w różnym terenie. Są to rowery turystyczne, które jednak sprawdzą się też podczas jazdy w mieście. Mają szeroki zakres przełożeń, co umożliwia dobranie biegu adekwatnego do trasy i poziomu zmęczenia.
Rowery miejskie to codzienny środek transportu. Łączą możliwość przemieszczania się po mieście z wygodą, komfortem i miejscem na pakunki. Ich konstrukcja umożliwia utrzymywanie wyprostowanej sylwetki, co wpływa także na dobrą widoczność podczas jazdy. Ekologicznie, tanio, a często też szybciej niż samochodem lub autobusem – tak właśnie jeździ się rowerem miejskim.
Rowery elektryczne stały się powszechne w ostatnich latach i szybko podbijają serca miłośników jazdy na rowerze. Są świetną alternatywą dla tradycyjnych modeli – dzięki silnikowi zapewniają większy komfort użytkowania, co zwłaszcza w przypadku przemieszczania się po mieście, podczas dłuższych wypraw lub dla osób starszych jest dużą zaletą. Amatorom jazdy w terenie zapewniają też możliwość sprawdzenia niedostępnych wcześniej szlaków.
W ofercie Mrozbike są również rowery dla dzieci – w końcu każdy kolarz i rowerzysta musiał od czegoś zacząć. Dostępne są zarówno rowery biegowe, jak i solidnie wykonane, bezpieczne i atrakcyjne wizualnie modele dla młodzieży. Wbrew pozorom, wybór modelu dla chłopca lub dziewczynki to nie taka prosta sprawa. Na co zwrócić uwagę? Które elementy przydadzą się maluchowi, a które można pominąć? Pomożemy znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Rowery po raz pierwszy zagościły na drogach ponad 200 lat temu. Od tego czasu doszło w nich do wielu zmian, a postęp technologiczny cały czas trwa. Nie zmienia się jednak fakt, że od wielu dekad rowery są niezwykle popularnymi pojazdami – czy to w celach transportowych, czy rekreacyjnych i sportowych. Mnogość dostępnych modeli nie ułatwia wyboru, ale sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Wybierz razem z nami swój wymarzony model i ruszaj w trasę!
Lubimy dzielić się wiedzą