Przedłużamy akcję "kupuj na raty 10x0% z Bankiem Santander" - bez prowizji, bez wpłaty własnej i bez odsetek czyli 3x0. Oferta obowiązuje na wszystkie produkty w ofercie sklepu Mrozbike dostępnego obecnie na stanie. Minimalna wartość zamówienia 100 zł. Promocja obowiązuje do 29.02.2024 r

Przerzutki tylne

Dodatkowe opcje przeglądania
Zakres cen od do
Producent
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano GRX RD-RX400 2x10

Przerzutka Shimano GRX RD-RX400 2x10

276,00 zł229,99 zł
szt. Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Deore XT RD-M786 GS 10rz

Przerzutka Shimano Deore XT RD-M786 GS 10rz

399,00 zł319,00 zł
szt. Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Deore RD-M5130 GS Linkglide 10rz

Przerzutka Shimano Deore RD-M5130 GS Linkglide 10rz

249,99 zł239,00 zł
szt. Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Deore RD-M8130 SGS Linkglide 11rz

Przerzutka Shimano Deore RD-M8130 SGS Linkglide 11rz

558,00 zł479,00 zł
szt. Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Altus RD-M310 SGS czarna

Przerzutka Shimano Altus RD-M310 SGS czarna

135,00 zł104,99 zł
szt. Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Deore RD-M5120 SGS

Przerzutka Shimano Deore RD-M5120 SGS

249,00 zł209,00 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Deore RD-M6000 GS 10rz

Przerzutka Shimano Deore RD-M6000 GS 10rz

342,00 zł249,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Sora RD-R3000 SS

Przerzutka Shimano Sora RD-R3000 SS

189,00 zł159,99 zł
szt. Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Sram X01 Eagle lunar / red

Przerzutka Sram X01 Eagle lunar / red

1 309,00 zł1 069,00 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Sram XX1 Eagle Lunar

Przerzutka Sram XX1 Eagle Lunar

1 599,00 zł1 349,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Alivio RD-M3100 SGS

Przerzutka Shimano Alivio RD-M3100 SGS

197,00 zł147,00 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano SLX RD-M7000

Przerzutka Shimano SLX RD-M7000

364,00 zł269,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano SLX RD-M7100 SGS

Przerzutka Shimano SLX RD-M7100 SGS

373,00 zł349,00 zł
szt. Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Acera RD-M360 SGS

Przerzutka Shimano Acera RD-M360 SGS

142,00 zł99,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Acera RD-M360 SGS srebrna

Przerzutka Shimano Acera RD-M360 SGS srebrna

133,00 zł99,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Deore RD-M5100 SGS

Przerzutka Shimano Deore RD-M5100 SGS

245,00 zł169,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Deore RD-M6100-SGS

Przerzutka Shimano Deore RD-M6100-SGS

324,00 zł259,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano 105 RD-R7000 GS

Przerzutka Shimano 105 RD-R7000 GS

271,00 zł259,00 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Shimano Deore XT RD-M8100 SGS

Przerzutka Shimano Deore XT RD-M8100 SGS

493,00 zł389,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Przerzutka Sram NX Eagle Type 3

Przerzutka Sram NX Eagle Type 3

639,00 zł429,99 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka

Przerzutki tylne. Precyzyjne i błyskawiczne zmiany biegów

Odpowiedni dobór przełożeń to klucz do sprawnej i komfortowej jazdy. Za prawidłowy przebieg zmiany biegów odpowiada napęd składający się z kilku elementów: Dowiedz się, jak zbudowane są przerzutki tylne i na co zwracać uwagę podczas zakupu.

Rower pozwala nam poruszać się po terenie o różnym ukształtowaniu oraz po wielu rodzajach nawierzchni. Gdy trasa robi się trudniejsza, musimy włożyć więcej siły w pedałowanie. Wówczas z pomocą przychodzą przerzutki rowerowe, które pozwalają dostosować bieg do naszego tempa.

O ile w rowerach górskich MTB często można się obyć bez przerzutki przedniej, tak przerzutka tylna jest podstawowym elementem wyposażenia zarówno rowerów górskich, jak i szosowych czy miejskich. W tych ostatnich może też występować mechanizm planetarny, gdzie cała konstrukcja jest ukryta w piaście.

Przerzutka tylna – różne modele

Przerzutka tylna może obsługiwać od 5 do nawet 13 biegów, choć obecnie kasety rowerowe mają najczęściej od 8 do 12 przełożeń. Renomowani producenci mają w swojej ofercie różnie serie sprzętu, a w tym przerzutki rowerowe tylne specjalnie przeznaczone do rowerów górskich lub szosowych albo turystycznych. Zdarza się jednak, że niższe grupy osprzętowe można wykorzystywać w kilku typach rowerów, na przykład w góralach i rowerach trekkingowych.

Również w obrębie jednego typu roweru każdy producent proponuje kilka bądź kilkanaście modeli przerzutek tylnych – na przykład w ofercie Shimano do rowerów szosowych znajdują się między innymi tylne przerzutki Shimano 105, Ultegra oraz Dura Ace. Choć wszystkie one obsługują kasety 11-rzędowe, różnią się wytrzymałością, masą oraz rozwiązaniami konstrukcyjnymi.

Podstawową różnicą między przerzutkami tylnymi jest ich dopasowanie do liczby biegów w kasecie. Przerzutka tylna 10-rzędowa obsłuży kasetę mającą 10 zębatek, zaś na przykład 11-rzędowa - kasetę z 11 zębatkami. Nieco inaczej wygląda sprawa z kasetami wyposażonymi w mniej zębatek. Nie jest bowiem potrzebna osobna przerzutka tylna 7-rzędowa i osobna przerzutka tylna 8-rzędowa. Napędy 6-, 7- i 8- rzędowe korzystają z tych samych przerzutek, łańcuchów itd.

Budowa przerzutki tylnej

Przerzutka tylna składa się z korpusu ze sprężyną, śrub oraz wózka odpowiadającego za napięcie łańcucha (długiego, średniego lub krótkiego), w którym znajdują się kółeczko prowadzące i kółeczko napinające. Pierwsze z nich jest odpowiedzialne za prowadzenie łańcucha, natomiast drugie odciąga dolną sekcję łańcucha, aby był on odpowiednio naprężony. Kółeczka mogą być wykonane z kompozytu, aluminium lub carbonu i różnią się rodzajem zastosowanych łożysk: maszynowych, ślizgowych lub coraz rzadziej stosowanych kulkowych.

Przeważnie przerzutka rowerowa montowana jest na haku znajdującym się na tylnym widelcu ramy rowerowej. Rzadziej spotyka się rozwiązania polegające na montażu przerzutki pod osią piasty oraz bezpośrednio do ramy.

Przerzutki tylne różnią się też długością wózka. Krótszy wykazuje nieco większą dokładność działania i nie jest tak wrażliwy na uszkodzenia spowodowane zahaczeniem o przeszkodę. Dłuższe wózki są jednak niezbędne do obsługi większej liczby zębów w kasecie.

Jak działa przerzutka rowerowa?

Przerzutka tylna działa po naciśnięciu manetki znajdującej się przy kierownicy. W tradycyjnych napędach dochodzi wówczas do naciągnięcia linki, która wprowadza przerzutkę w ruch, natomiast w nowoczesnych przerzutkach elektronicznych zmiana odbywa się z wykorzystaniem baterii.

Przerzutka pozwala nie tylko na bardziej komfortową jazdę, ale umiejętnie wykorzystywana przedłuża też działanie całego napędu. Dobieranie przełożeń z wyprzedzeniem w ciężkim terenie i jazda z odpowiednią kadencją dobrze wpływają na żywotność łańcucha i kasety.

Aby zapewnić najlepszą jakość działania, w napędzie nie powinno mieszać się elementów od różnych producentów. Przerzutka tylna SRAM powinna pracować razem z manetką tej samej firmy. Podobnie z osprzętem Shimano.

Wybór odpowiedniego biegu

Dobry dobór przełożeń sprawia, że w wymagającym terenie możesz wrzucić lżejszy bieg, dzięki któremu płynnie pokonasz trudności. Gdy zaś trzeba będzie przyspieszyć, za sprawą przerzutki tylnej wrzucisz cięższe przełożenie, które pozwoli się szybko rozpędzić i dobrać dobrą kadencję do dużej prędkości.

O czym należy pamiętać podczas korzystania z przerzutki? Podczas zmiany biegu powinno się choć delikatnie zwolnić nacisk na pedały. Nie można też jednak popadać w skrajność. Przerzutki – zwłaszcza najlepsze modele renomowanych producentów przeznaczone do ścigania – zostały zaprojektowane tak, aby poradzić sobie nawet w kryzysowych sytuacjach, gdy do zmiany biegów dochodzi przy dużym nacisku.

Regulacja przerzutki tylnej

Aby cały napęd działał zadowalająco, konieczne jest odpowiednie ustawienie przerzutki tylnej. Niezależnie od marki przerzutki reguluje się w podobny sposób, odpowiednio regulując dokręcenie śruby nastawczej „H”.

 Gdy jest ona prawidłowo wkręcona, łańcuch powinien płynnie poruszać się po wszystkich zębatkach. Należy też wyregulować śrubę nastawczą „L”, która zapobiega spadaniu łańcucha poza zakres kasety.

Dbając o przerzutkę tylną, powinno się usuwać z niej zabrudzenia, które mogą zbierać się zwłaszcza w kółeczkach.

Właściwie działająca przerzutka rowerowa pozwala czerpać maksymalny komfort z jazdy – niezależnie, czy wybierasz się na rekreacyjną przejażdżkę, czy startujesz w wyścigu, w którym liczy się każda sekunda, zmiany przełożeń muszą być precyzyjne i błyskawiczne.

Warto przeczytać

Sklep MrozBike Mrozbike
Aby zapewnić Tobie najlepszą możliwą obsługę na naszej stronie, używamy plików cookie. Korzystając z mrozbike.pl wyrażasz zgodę na używanie plików cookie.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu