W dniach od 23.11. do 12.12. sklep stacjonarny i serwis będą nieczynne. Działać będzie jedynie sklep internetowy. Wracamy do Was po przerwie. Za utrudnienia przepraszamy. Zespół Mrozbike
Akcesoria
Pompkę powinien posiadać każdy rowerzysta – niezależnie od roweru, jakim jeździ oraz dystansów, jakie pokonuje. Na wyścigu, treningu, wielodniowej wyprawie czy podczas dojazdu do pracy - pompka może się przydać zawsze. O ile na trasę wybierasz niewielkie pompki, to w domu powinna znajdować się podłogowa pompka rowerowa z manometrem. To w zasadzie obowiązkowy element wyposażenia każdego domowego serwisu i warsztatu.
Pompka podłogowa pozwala najskuteczniej regulować ciśnienie w oponach. Z jakiego powodu jest to tak ważne? Otóż prawidłowe wartości mają ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także na osiągi. Właściwe ciśnienie zapewnia odpowiednią przyczepność, napędzanie czy tłumienie nierówności.
Zbyt wiele powietrza w kołach to gorsza przyczepność, zaś zbyt mało – większe opory toczenia, a także większe zużycie opon oraz obręczy i szprych. Nieodpowiednie ciśnienie może także doprowadzić do przebicia opony lub dętki.
To zależy od wielu czynników. Przede wszystkim, zupełnie innych wartości będziemy oczekiwać w wąskiej oponie szosowej, a innych w szerokiej oponie, przeznaczonej do jazdy w terenie. W szosówce będzie to do 9 barów, podczas gdy w rowerze górskim – nawet poniżej dwóch barów. Znaczenie ma nie tylko nawierzchnia, ale też waga rowerzysty oraz rodzaj ogumienia (zwykła opona z dętką czy opona bezdętkowa, a może szytka lub oponoszytka z dętką lateksową).
Różnice między prawidłowym a nieprawidłowym ciśnieniem najlepiej widać w skrajnych warunkach, szczególnie w terenie. Nawet pół atmosfery różnicy może mieć ogromne znaczenie, gdy przyjdzie Ci ścigać się na błotnej trasie lub jechać po piachu.
Dobór ciśnienia jest więc ważny i wymaga niemałego doświadczenia. Tymczasem wielu rowerzystów, zwłaszcza rzadziej jeżdżących, nie kontroluje regularnie, ile ma powietrza w oponach rowerowych. Tymczasem pompka podłogowa do roweru pozwala z łatwością ustawić pożądane wartości.
Pompowanie odbywa się za pomocą zaworów różnego typu. Najczęściej są to dwa rodzaje wentyli: Presta oraz Schrader (samochodowy). Różnią się one na tyle, że często wymagają innej końcówki w pompce. Z reguły pompka podłogowa do roweru ma różne końcówki po obu stronach, aby obsługiwać oba typy. Zdarzają się też jednak najwyższej jakości modele pompek, które automatycznie obsługują różne typy zaworów.
Pompka do roweru z manometrem pozwala dokładnie sprawdzić ciśnienie. Wskazuje wartości w dwóch jednostkach – BAR oraz PSI. Dzięki niej masz też pewność, że nie wprowadzisz za dużo powietrza, co doprowadziłoby do uszkodzenia opony i obręczy.
Dzięki wymiennej głowicy nie trzeba się martwić o wymianę pompki w przypadku uszkodzenia tylko tego jednego elementu. Warto zwrócić uwagę także na podstawkę, jaką ma pompka, gdyż ma to duży wpływ na jej stabilność w czasie pompowania. Dzięki specjalnej dźwigni końcówkę pompki można przytwierdzić do wentyla.
W rowerach szosowych pożądane ciśnienie to najczęściej siedem, a nawet osiem atmosfer. Osiągnięcie takich wartości z wykorzystaniem pompki ręcznej jest niesamowicie trudne. Tymczasem pompka podłogowa do roweru czyni to zadanie o wiele prostszym i niewymagającym dużego wysiłku. Umożliwia to duży tłok, zapewniający sporą dawkę powietrza. W rezultacie pompowanie ciśnienia w kole szosowym trwa kilka sekund, a nie – kilka minut jak przy użyciu kompaktowej pompki ręcznej, którą można schować w kieszonce.
Profesjonalna pompka do roweru jest wykonana ze stali lub aluminium, ma solidny korpus, zintegrowany przewód oraz pozwala pompować do wartości nawet powyżej 10 barów. Z najlepszymi pompkami dasz radę napompować oponę do nawet 14 barów.
Urządzenia sprawdzonych marek, takich jak SKS czy Lezyne, które są dostępne w Mrozbike, mogą służyć przez wiele lat. Warto dodać, że pompka podłogowa do roweru będzie sprawdzać się nie tylko w rowerach. Dzięki dodaniu odpowiednich końcówek można nią napompować też piłkę czy materac, a gdy wymaga tego sytuacja – nawet koło w samochodzie.