Rowery miejskie zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu ich jako codzienny środek transportu. Ich głównym atutem jest unikatowy design, który z łatwością dopasujesz do swojej osobowości. Wygląd idzie w parze także z wygodą podczas jazdy po krótkich odcinkach. To zasługa specjalnej konstrukcji, która pozwala na utrzymanie wyprostowanej pozycji. Dzięki temu można poczuć pełen komfort podczas drogi do pracy czy na zakupy. Wpływa to także na dobrą widoczność podczas jazdy, która jest szczególnie istotna podczas włączenia się do ruchu w mieście. Podczas projektowania jednośladów przez takie marki jak Kalkhoff ważne było także dopasowanie opon do utwardzonych dróg. Bez problemu możesz liczyć na przyczepność oraz dobrą amortyzację. Jednak rowery miejskie sprawdzą się także idealnie do rekreacyjnych wycieczek. Szczególnie istotne jest tu dodatkowe wyposażenie np. w błotnik, bagażnik czy oświetlenie. Dzięki temu każda trasa zarówno w dzień, jak i w nocy, okaże się niezwykle przyjemna oraz bezpieczna.
Jeśli denerwuje Cię stanie w korkach, drożejące paliwo albo tłok w komunikacji miejskiej to nie ma lepszego sposobu na dotarcie do celu niż rower miejski. Wraz z rozwojem infrastruktury drogowej stał się on bardzo wygodnym, a zarazem ekologicznym i ekonomicznym środkiem transportu.
Rower miejski najczęściej można zauważyć na ulicach latem, ale coraz więcej osób decyduje się na jazdę przez cały rok. Dotyczy to zarówno rowerzystów w średnim wieku, jak i młodych oraz osób starszych.
Rowery miejskie pozwalają bardzo sprawnie przemieszczać się po jezdni i drodze rowerowej. W wielu przypadkach przejazd nimi okazuje się szybszy niż podróż autem albo autobusem, ponieważ można łatwo omijać korki i jechać prosto do celu, a nie naokoło.
W dodatku jeżdżenie rowerem po mieście jest zdecydowanie tańsze niż korzystanie z samochodu lub komunikacji miejskiej oraz bardzo ekologiczne. Nie może więc dziwić, że kolejne miasta rozbudowują sieć dróg rowerowych i chcą uchodzić za przyjazne dla rowerzystów. Wraz z tym rośnie popularność, jaką cieszą się rowery miejskie.
Opony w rowerze miejskim są gładkie lub mają płytki bieżnik. Więcej nie potrzeba, gdyż raczej nie będziesz wjeżdżał w piach ani do lasu. Dzięki temu koła generują niewielkie opory toczenia i idealnie nadają się na asfalt.
Często opony są też wzmocnione przeciw przebiciom. Stosowany jest wentyl samochodowy, dzięki czemu można łatwo napompować powietrze w kołach nawet na stacji paliw.
Warto w rowerze miejskim mieć bagażnik z tyłu lub duży kosz rowerowy zamontowany z przodu na kierownicy, aby wkładać do niego torbę lub inne przedmioty. Kolejnym rozwiązaniem na przewożenie są pojemne sakwy.
Ważne jest także, aby rower miejski wyposażyć w oświetlenie rowerowe. Osoby często jeżdżące nad ranem lub po zmroku mogą pomyśleć o oświetleniu zasilanym na dynamo, aby nie martwić się o ładowanie akumulatorów lub wymianę baterii. Nie można też zapominać o błotnikach chroniących przed zachlapaniem i o dzwonku, dzięki któremu będzie można ostrzec innych użytkowników drogi. Na czas postoju przyda się za to stopka rowerowa.
Podczas jazdy po mieście potrzebujesz komfortowego roweru, który zapewni Ci wygodną jazdę po mieście. Dzięki wygiętej ramie będzie Tobie łatwo wsiąść i zsiąść z roweru, a szerokie siodełko i wygięta kierownica także poprawią komfort jazdy.
Amortyzacja nie musi być duża – rowerem miejskim nie będziesz jeździł po stromych zjazdach, korzeniach i wertepach. Przydatna może się okazać także osłona łańcucha, która ochroni napęd przed zabrudzeniem, a także… Ciebie, a konkretnie Twoją nogę lub nogawkę przed dotknięciem niekiedy brudnego łańcucha.
W wielu rowerach montowane są teraz hamulce tarczowe, natomiast rowery miejskie nadal zdecydowanie częściej mają tradycyjne hamulcowe szczękowe. Są prostsze w obsłudze i konserwacji, a spokojnie starczają na potrzeby jazdy po mieście. Pamiętaj jednak, że niezależnie od typu musisz mieć sprawne hamulce, aby działały skutecznie.
Duży zakres przełożeń może się przydać, natomiast nie ma co przesadzać. Rower miejski nie służy do podjeżdżania pod strome góry ani jazdy kilkadziesiąt kilometrów na godzinę w dół. Czasem przyda się jednak kilka przełożeń, aby wygodnie poruszać się po mieście i nie mieć problemu, gdy jedna z ulic będzie wiodła pod górę.
W niektórych rowerach miejskich przerzutka jest wmontowana w tylną piastę, co zmniejsza ryzyko zabrudzenia lub uszkodzenia. Często dostępne są też rowery bez przerzutek, a więc z jednym przełożeniem – w większości przypadków to wystarcza, zwłaszcza, jeśli mieszkasz w mieście pozbawionym wzniesień.
Na rowerach miejskich chętnie jeżdżą zarówno panowie, jak i panie. Rower miejski damski ma inną ramę niż rower miejski męski, aby paniom było wygodnie wsiadać i zsiadać. Może być pozbawiony górnej rury, aby nawet w spódnicy czy sukience jazda była komfortowa, podczas gdy w męskiej wersji rura górna występuje, choć jest nieco obniżona. Ponadto, kierownica w damce bywa węższa, a siodełko jest dopasowane do kobiecej budowy ciała.
Rower miejski damski jest też bardziej stylowy niż męski. Często dostępny jest w wielu wersjach kolorystycznych, na przykład z pastelowymi barwami, aby każda pani mogła znaleźć coś odpowiadającego jej upodobaniom.
Konstrukcja roweru miejskiego ma wpływ na jazdę. Pozycja na nim jest komfortowa, wyprostowana i nie obciąża barków ani pleców. Sam rower miejski męski i damski może nie należy do najlżejszych (waży kilkanaście kilogramów), ale jeśli będziesz o niego dbał, posłuży przez wiele lat.
Warto przeczytać