Suporty rowerowe są niewidoczne, a laikom sama nazwa może nie mówić zbyt dużo. Ta niewielka część ma jednak ogromne znaczenie dla poprawnego działania układu napędowego.
Suport rowerowy umiejscowiony jest w tzw. mufie suportowej, czyli w części ramy, do której montuje się mechanizm korbowy - w miejscu, gdzie dolna rura ramy łączy się z rurą podsiodłową. Suport łączy korby z ramą roweru i umożliwiając obracanie korbami, odpowiada za poprawne działanie napędu. Jest to niepozorny, ale bardzo ważny element. To dzięki niemu możesz pedałować, wprawiając rower w ruch.
Kupno tej części jest dość skomplikowane, gdyż suporty rowerowe - w teorii podobne - są dostępne w wielu rodzajach. Różnią się na przykład wielkością i łożyskami, dlatego zanim dokonasz zakupu, musisz sprawdzić, która część będzie pasować do twojego roweru.
Suporty rowerowe możemy podzielić na przede wszystkim wkręcane (gwintowane, kompaktowe) i wciskane.
W gronie suportów wkręcanych możemy wyróżnić klasyczne, których jednak od lat 90. już się praktycznie nie używa, kompaktowe oraz zintegrowane.
Suporty rowerowe kompaktowe w latach 90. wyparły tradycyjne konstrukcje klasyczne. Mają mniejsze opory toczenia, są lżejsze i bardziej odporne na czynniki zewnętrzne, ponieważ konstrukcja jest zamknięta i dobrze uszczelniona. Z tego wynika też wada tych suportów - wielu modeli nie da się rozebrać na poszczególne części: wałek, łożyska i obudowę. Obecnie dostępne są jednak modele częściowo rozbieralne, w których można wymieniać łożyska.
W tej grupie suportów rowerowych możemy wyróżnić oś na kwadrat lub jeden z systemów z wielowypustem: na przykład Octalink lub ISIS.
Początkowo to właśnie zakończenie osi suportu połączeniem na kwadrat było najpopularniejsze. To do dziś najbardziej uniwersalny oraz prosty w konstrukcji i serwisowaniu typ suportu, który pasuje do wielu korb.
Chęć poprawienia efektywności i sztywności doprowadziła jednak do wprowadzenia wielowypustu, który zwiększył średnicę łożysk i całej osi suportu, jak w ISIS lub Octalink.
W suporcie zintegrowanym korba ma puste ramiona w środku, a prawa jest zintegrowana z dolną osią suportu. Zwarta konstrukcja jest sztywna i bardzo wydajnie przenosi generowaną moc w napęd.
W suportach wciskanych łożyska są wbite w miskę suportową, a nie wkręcane i znajdują się na zewnątrz mufy. Nie ma potrzeby gwintowania. Przed laty takie rozwiązanie było nieskuteczne i suporty wciskane zostały wyparte z rynku, ale obecnie technologia poczyniła już takie postępy, że suporty wciskane wróciły do łask. Nie bez znaczenia było też pojawienie się ram karbonowych, w których wykonanie gwintu okazało się trudniejsze.
Oś suportu wciskanego jest lżejsza niż skręcanego i ma większą średnicę. W ostatnich latach ten system zyskał dużą popularność, jednak z uwagi na większy kontakt z czynnikami zewnętrznymi nie jest bardzo wytrzymały. Jest to na przykład Press Fit od Shimano oraz GXP od Srama.
Jednym z suportów typu pressfit jest bardzo popularny BB30, stosowany i w rowerach szosowych, i w rowerach górskich. Pamiętaj jednak, że w szosie szerokość jest inna niż w mtb. Łożyska są bezpośrednio wciskane do ramy i blokowane. Jest to bardzo efektywny i trwały wkład suportu.
W ofercie Mrozbike dostępne są suporty rowerowe największych producentów napędów, czyli suporty Shimano i suporty SRAM, ale też innych uznanych firm, które wytwarzają produkty najwyższej jakości: suporty Token oraz suporty Rotor.Podobnie jak praktycznie każda inna część, lżejszy suport rowerowy oznacza lepsze osiągi. Jednocześnie jednak mniejsza waga może oznaczać mniejszą trwałość. Im lepszej klasy suport, tym jest sztywniejszy - wpływa to na skuteczność przekazywania mocy.
Warto też zwrócić uwagę na łożyska - kulkowe spotykane są coraz rzadziej i jest to raczej rozwiązanie budżetowe. Dlatego lepiej sprawdzają się łożyska maszynowe.
Najlepiej oczywiście go zdemontować, ale jest to skomplikowane i może wymagać wizyty w serwisie. W suportach z łożyskami zewnętrznymi, jak na przykład BB30, przydatne informacje znajdziesz tuż przy mufie, przy lewym ramieniu korby. Pomocna może okazać się też specyfikacja twojego roweru na stronie producenta lub po prostu rozmowa z serwisantem ze sklepu rowerowego.
Wybierając nowy suport, należy zwrócić uwagę na szerokość wewnętrzną mufy (najczęściej 68, 70 lub 73), długość i średnicę osi oraz szerokość gwintu w suportach skręcanych oraz jego typ (najczęściej jest to standard brytyjski - BSA, rzadziej włoski i bardzo rzadko francuski)
Aby wymienić suport rowerowy, potrzebny jest specjalny sprzęt, precyzja i umiejętności. Warto powierzyć to profesjonalnemu serwisowi.
Gdy suport zużyje się, traci swoje właściwości. Oznakami, że potrzebna jest wymiana, mogą być hałas lub opór przy pedałowaniu oraz luz w korbach. Po jakim czasie suport trzeba wymienić? Na to niestety nie ma jednej odpowiedzi. Wpływ ma liczba kilometrów, ale też styl jazdy, warunki, w jakich jeździsz oraz to, czy regularnie i dokładnie czyścisz rower.
Wkład suportu jest narażony na działanie czynników zewnętrznych. Do stopniowego zużycia części dochodzi bowiem brud. Support rowerowy jest położony nisko, blisko podłoża i łatwo może się do niego dostawać piach czy wilgoć. Pamiętaj o tym nie tylko w czasie jazdy - również podczas mycia roweru łatwo wprowadzić brud w szczeliny, na przykład w okolicach suportu, jeśli skieruje się w tę stronę strumień wody. Warto więc dbać o czystość tego elementu, gdyż ma to wpływ nie tylko na jego żywotność, ale też na jakość pracy.
Aby zapewnić najwyższą jakość działania, suport rowerowy powinien być regularnie smarowany specjalnym smarem, który zabezpiecza między innymi przed wodą. W ten sposób można przedłużyć jego trwałość.