Rower trekkingowy został stworzony z myślą o tych, którzy potrzebują uniwersalnego modelu idealnego na długie wycieczki. Jest to rower turystyczny, który świetnie sprawdzi się podczas długich wycieczek, ale spełni się też jako rower do jazdy w mieście.
Rower trekkingowy to jeden z najbardziej uniwersalnych, a co za tym idzie – najpopularniejszych rowerów. Można nim jeździć w różnorodnych warunkach - po asfalcie, na szutrze oraz w lesie. Wyjazd może trwać kilkanaście minut albo kilkanaście dni.
Rower trekkingowy męski lub damski to rower wielozadaniowy. Może być nie tylko pojazdem służącym do długich, rekreacyjnych wypraw w czasie wolnym, ale funkcjonować też jako środek transportu do pracy, do szkoły albo na zakupy. Jego wyposażenie zapewnia komfort w obu tych przypadkach.
Rower trekkingowy męski od poniedziałku do piątku może służyć do przemieszczania się po mieście, a w weekendy będzie doskonałym kompanem podczas wielogodzinnych wypraw.
Rower trekkingowy damski został tak opracowany, aby kobiety lubiące rekreacyjne wycieczki rowerowe mogły z niego komfortowo korzystać. Rama z obniżoną rurą górną sprawia, że nawet wsiadanie i zsiadanie w sukience nie sprawia żadnego problemu. Siodełko może być nieco szersze, aby nie męczyć się podczas długich wypraw.
Rower trekkingowy jest wyposażony tak, aby spełniał wymagania osób planujących długie wycieczki. W tym wypadku przydatne są bagażniki. Rower turystyczny może być wyposażony w nawet dwa, aby dało się przewieźć wszystkie bagaże. Jeśli więc planujesz wyjeżdżać na wielokilometrowe, a może i wielodniowe wycieczki, to warto zaopatrzyć się także w sakwy, które ułatwią spakowanie wszystkich potrzebnych rzeczy.
Podczas długich wypraw trzeba być przygotowanym na każde warunki pogodowe. Dlatego kolejnym ważnym elementem wyposażenia roweru trekkingowego są błotniki i osłona łańcucha, które czynią jazdę w deszczu i błocie zdecydowanie mniej problematyczną.
Obowiązkową częścią dobrego roweru trekkingowego jest także oświetlenie, które umożliwia jazdę po zmroku. Za dnia oświetlenie rowerowe poprawia nasze bezpieczeństwo, a gdy jazda przedłuży się do nocy – umożliwia dotarcie do celu. Często jest zasilane poprzez dynamo zewnętrzne lub prądnicę montowaną w pieście. Zamontowanie urządzenia wewnątrz pozwala zredukować opory i uniezależnić działanie od warunków atmosferycznych.
Warto także zastanowić się nad rowerem wyposażonym w amortyzator. Taka opcja jest szczególnie korzystna dla osób, które często wjeżdżają w teren obfitujący w wyboje, żwir czy kamienie. Amortyzator zwiększy nie tylko komfort jazdy, ale też przyczepność przedniego koła na nierównościach. Ci, którzy jeżdżą głównie po asfalcie i twardym szutrze, mogą zdecydować się na sztywny widelec bez amortyzacji. Zaoszczędzą wówczas na wadze.
Rower trekkingowy jest zbudowany w oparciu o ramę ze specjalną geometrią, która ułatwia spędzenie wielu godzin na siodełku dzięki między innymi zajmowaniu wyprostowanej pozycji. Rama najczęściej jest aluminiowa, choć zdarzają się też modele stalowe i karbonowe.
Rower trekkingowy wyposażony jest w napęd o szerokim zakresie przełożeń, co umożliwia dobranie biegu adekwatnego do trasy i poziomu zmęczenia. Zwłaszcza podczas długich wypraw, gdy może zaskoczyć cię nawierzchnia lub ukształtowanie terenu, duży wybór przełożeń jest niezbędny. Najczęściej rowery trekkingowe wyposażone są w grupy napędów stworzone z myślą o MTB lub zmodyfikowane pod kątem jazdy trekkingowej.
Często spotkać można w nich hamulce szczękowe, ale – podobnie jak w innych rodzajach rowerów – ostatnio na popularności zyskają hamulce tarczowe gwarantujące dobrą jakość hamowania zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych.
Profesjonalne rowery trekkingowe, służące do bardzo długich wypraw, mogą być wyposażone w bardzo wytrzymałe, wręcz pancerne modele kół i opon, a także bagażniki o większej ładowności.
Rower trekkingowy musi być przede wszystkim wytrzymały, ponieważ ma gwarantować niezawodność podczas długich wypraw, w czasie których będzie obłożony bagażem. Dlatego w poszczególnych elementach nie stawia się na niską wagę czy aerodynamikę, ale przede wszystkim na komfort, wytrzymałość i prostotę naprawy, aby drobna awaria nie zniweczyła planów.
Koła najczęściej mają 28 cali, a opony są szersze od rowerów szosowych, ale węższe niż w rowerach mtb. Bieżnik jest delikatny, aby nie tworzyć zbędnych oporów toczenia, które zabierałyby ci siłę w trakcie jazdy. Takie połączenie świetnie sprawdzi się zarówno na asfalcie, jak i na leśnych ścieżkach.
Na komfort jazdy wpływa też lekko podwyższone siodełko, dzięki czemu można przyjąć prawidłową postawę w czasie jazdy. Sztyca w rowerze trekkingowym może być amortyzowana.
Aby jeszcze poprawić komfort podróżowania, wspornik kierownicy może być regulowany, co ułatwia zajęcia wygodnej pozycji. Można też zastosować ergonomiczne chwyty, aby ręce nie męczyły się tak bardzo w czasie długich wypraw.
Podstawowe kryteria to oczywiście koszty, ocena wizualna i rozmiar roweru. Na tym jednak proces wybierania się nie kończy.
Wybierając model roweru trekkingowego, musisz przede wszystkim zastanowić się, do czego będzie go wykorzystywał. Jeśli dłuższe wycieczki w teren będą rzadkością, zapewne nie są potrzebne ci aż dwa bagażniki, amortyzator czy hamulce tarczowe.
Jeśli jednak planujesz regularne wyprawy, to wybierz taki model, który zapewni ci komfort użytkowania. Wycieczka ma być przecież przyjemnością, a nie wielogodzinną katorgą, bo na rowerze będzie niewygodnie lub zabraknie miejsca na zapakowanie przydatnych później bagaży.