29-calowy rozmiar koła zdominował branżę rowerów górskich. Wcześniej przez wiele lat popularny był rozmiar 26 cali, który w ciągu ostatniej dekady praktycznie zniknął. Również koła 27,5 cala nie zyskały popularności i są wykorzystywanie niemal wyłącznie przez użytkowników o drobniejszej posturze.
Dlaczego większe koła, a co tym idzie - także opony rowerowe 29 - zyskały tak dużą popularność? Ten rozmiar zapewnia większą stabilizację, łatwiej pokonuje nierówności i łatwiej utrzymać na nim prędkość. Przeciwnicy odpowiadają, że z większymi kołami rower jest mniej zwrotny i gorzej przyspiesza, ale ostatecznie bilans zysków i strat przemawia na korzyść większego rozmiaru.
Czym kierować się, wybierając opony rowerowe 29 MTB? Na początek podkreślmy, że jest to rozmiar dedykowany do rowerów górskich. Jeśli szukasz ogumienia do roweru szosowego, trekkingowego czy gravel, to zainteresują cię opony rowerowe 28.
Opony do rowerów 29 możemy podzielić na kilka sposobów - ze względu na sposób wytworzenia wyróżniamy opony zwijane i drutowe. W tych pierwszych rant jest wykonany z bardzo elastycznych i wytrzymałych włókien - na przykład z kevlaru, zaś w drugich - ze stalowego drutu.
Wyżej oceniane są oczywiście opony zwijane, które mają mniejszą wagę i są zdecydowanie trwalsze. Mają jeszcze jedną zaletę zupełnie niezwiązaną z jazdą. Jak sama nazwa wskazuje, można je zwinąć, dzięki czemu przewożenie i przechowywanie jest zdecydowanie łatwiejsze.
Kolejny sposób rozróżnienia opon rowerowych to kwestia obecności dętki. Tańsze opony wymagają jej montażu. To najbardziej tradycyjna metoda działania kół rowerowych. Od kilku, jak nie kilkunastu lat powszechne stało się jednak korzystanie z opon bezdętkowych. Dzięki materiałom wykorzystanym do produkcji opony, pod wpływem silnego “strzału” powietrza, opona szczelnie osadza się na feldze.
Korzystając z opon bezdętkowych można jeździć na niższym ciśnieniu, co korzystnie wpływa na przyczepność. Takie opony mają też mniejsze opory toczenia niż opony z dętką i - co oczywiste - koło mniej waży dzięki pozbyciu się zbędnego elementu.
Dużą zaletą jest też zachowanie w przypadku przebicia - jeśli w oponie bezdętkowej jest płyn uszczelniający, to pod wpływem ciśnienia zalepi on powstałą dziurę. Nie trzeba tracić czasu na wymianę dętki, co szczególnie w czasie wyścigu jest ogromną zaletą.
Aby korzystać z systemu bezdętkowego, nie tylko opony, ale też obręcze kół muszą być do tego przystosowane. Niedoświadczonym użytkownikom problem może sprawić pierwszy montaż.
Opona bezdętkowa ma wzmocnione boczne ścianki i wysokie TPI. Praktycznie zawsze jest to opona zwijana. W nazwie ma człon związany ze zwrotem Tubeless Ready - np. TLR. Co warto podkreślić, opona bezdętkowa może być zamontowana razem z dętką.
Ważnym parametrem podczas wyboru opon rowerowych 29 jest ich oplot - im większy (a w zasadzie - gęstszy) tym lepiej. Określa się go wspomnianym już skrótem TPI, który oznacza ilość nici na cal opony. Opony do rowerów 29 z większą wartością tego wskaźnika są bardziej odporne na przebicie, a zarazem lepiej “kleją się” do podłoża.
Lepsza gęstość oplotu wpływa na niższe opory toczenia. Jakie czynniki jeszcze mają wpływ na ten niezwykle ważny parametr? Przede wszystkim bieżnik, szerokość i profil opony oraz zastosowane ciśnienia powietrza.
Zazwyczaj dąży się do jak najmniejszych oporów toczenia. Czasem nie warto jednak za wszelką cenę szukać najszybszej opony - może się bowiem okazać, że niskie ciśnienie oraz agresywny bieżnik zapewnią potrzebną przyczepność, dzięki czemu mimo większych oporów toczenia czas przejazdu ostatecznie będzie lepszy.
Wiesz już, czym różnią się poszczególne opony oraz na jakie parametry zwracać uwagę. Pozostaje wybór konkretnego modelu, który sprawdzi się w terenie.
Jeśli szukasz szybkiej opony na utwardzone nawierzchnie, rozglądaj się za modelami z niższymi i gęściej rozmieszczonymi klockami. Opony z dużymi klockami będą za to lepiej sprawdzać się w trudnym terenie, obfitującym w miękką nawierzchnię, na przykład w błoto. Rozchodzenie klocków na boki sprzyja przyczepności na zakrętach. Za to duże przestrzenie między klockami sprawiają, że w oponie nie zalega brud zbierający się w czasie jazdy.
Opony rowerowe 29 musisz też dobrać odpowiednio do swojego stylu jazdy i doświadczenia. Jeśli dopiero zaczynasz - warto wybrać dwie opony z agresywnym bieżnikiem. Nie można jednak przesadzić - wybranie zbyt agresywnego bieżnika z dużymi klockami w obu oponach, gdy nawierzchnia będzie twarda, sprawi, że opory toczenia będą bardzo duże, a zbyt wysokie klocki wcale nie będą przyczepne na przykład przy dużej prędkości na asfalcie.
Jeśli dobrze radzisz sobie w terenie, to możesz spróbować kombinacji - przednia opona jako prowadząca z większym bieżnikiem, a tylna jako napędowa - nieco szybsza.
W Mrozbike oferujemy szeroki wybór opon rowerowych tak uznanych marek jak Schwalbe, Continental oraz Maxxis. To producenci, którzy od lat współpracują z najlepszymi zespołami oraz zawodnikami kolarstwa górskiego.