Manetki rowerowe są nieodłączną częścią każdego roweru posiadającego przerzutki. To na nie naciskasz, aby zmienić przełożenie. Bez nich zmiana biegów jest niemożliwa. Kliknięcie wprawia w ruch przerzutkę, a ta przestawia łańcuch na zębatce. Ta zasada dotyczy zarówno tylnej, jak i przedniej przerzutki. Wystarczy, że jeden element zawiedzie, a zmiana przełożeń będzie niemożliwa.
Wyobrażasz sobie, że kiedyś kolarze, chcąc zmienić przełożenie, musieli zatrzymywać się, zdejmować koło i regulować napięcie łańcucha? Dziś to nie do pomyślenia, a napędy rowerowe przez tych sto lat przeszły ogromną transformacją. Ogromną rolę odegrały w tym manetki rowerowe.
Manetki rowerowe na kierownicę wpływają na szybkość i precyzję zmiany biegów, więc mają ogromny wpływ na komfort jazdy. W rowerach szosowych wykorzystywane są dziś klamkomanetki, które łączą zmianę biegów i hamowanie. Ten typ manetek występuje też we wszystkich rowerach gravel oraz przełajowych, czyli w tych, gdzie korzysta się z kierownicy z barankiem.
W rowerach z prostą kierownicą manetka zmiany biegów i klamka hamulca są oddzielone. Tak właśnie jest w rowerach górskich mtb, rowerach trekkingowych oraz crossowych.
Oczywiście w rowerach z jedną zębatką z przodu, nie ma możliwości zmiany biegu na mechanizmie korbowym, więcjedna manetka jest zbędna. W takich rowerach występuje tylko tylna manetka do roweru z prawej strony kierownicy.
Klasyczne manetki rowerowe działają na dwa sposoby: za pomocą dźwigni lub obrotu. Obecnie popularniejsze są te pierwsze, które działają szybko i intuicyjnie. Po kliknięciu odpowiedniej dźwigni łańcuch niemal natychmiast zmienia swoje położenie.
Mechanizmy obrotowe (spotkasz je także pod nazwą grip shift) montowane są tuż przy chwycie, dzięki czemu są dostępne bez odrywania czy nawet przesuwania rąk na kierownicy. Są też bardzo odporne na uszkodzenia.
Najłatwiej oczywiście kupić manetkę tej samej firmy i grupy osprzętu co pozostałe elementy napędu. Ważne także, aby liczba biegów na kasecie lub na mechanizmie korbowym zgadzała się liczbą biegów obsługiwanych przez manetkę. Jeśli kaseta ma 12 biegów, a manetka do roweru obsługuje tylko 11, to nic dobrego z tego nie wyjdzie.
Im wyższa grupa sprzętowa, tym większa precyzja działania i lepsza jakość wykonania. Bardziej zaawansowani użytkownicy, kupując manetki rowerowe na kierownicę, mogą też zastanawiać się też nad kształtem i ergonomią, aby jak najlepiej dopasować je do swoich dłoni i stylu jazdy.
Manetki rowerowe mtb z podstawowych grup osprzętu mają wskaźniki pokazujące, który bieg aktualnie jest wrzucony. Mniej wprawionym użytkownikom pomaga to w doborze odpowiednich przełożeń. W wyższych modelach wskaźniki nie są montowane. Możliwa jest za to regulacja zasięgu, a dźwignie są gumowane, co ułatwia korzystanie z nich na przykład w deszczu, gdy manetka jest mokra.
W ofercie Mrozbike dostępne są manetki do roweru dwóch producentów, którzy zdominowali rynek: Shimano oraz SRAM. Obie marki gwarantują sprzęt najwyższej jakości, ale nieco się różnią. Przede wszystkim inna jest charakterystyka działania. Po kliknięciu w manetkę SRAM przerzutka jest zmieniana trochę twardziej, jakby bardziej agresywnie. Shimano działa w nieco bardziej “miękki” sposób. Co lepsze? Wszystko jest kwestią indywidualnych upodobań i przyzwyczajenia.
W porównaniu topowych modeli SRAM jest nieco droższy, zaś Shimano oferuje dużą liczbę opcji przystępnych cenowo dla mniej zaawansowanych rowerzystów.
Manetki rowerowe umożliwiają zmianę zarówno jednego przełożenia, jak i kilku naraz. Dłuższe przytrzymanie wciśniętej dźwigni pozwala zmienić przełożenie o nawet 2-3 biegi. To bardzo przydatne podczas dynamicznej jazdy w zmiennym terenie, gdy na przykład podjazd zmienia się w zjazd, a ty chcesz się szybko rozpędzić albo odwrotnie - nagle droga wiedzie pod górę i musisz zredukować bieg.
Japoński producent korzysta także z technologii 2-Way Release, w ramach której dźwignia zrzucania biegów działa w dwóch kierunkach - do przodu i do tyłu. Dzięki temu można ją obsługiwać zarówno kciukiem, jak i palcem wskazującym.
W ofercie obu producentów dostępne są zarówno modele tradycyjne, jak i elektroniczne. W tych drugich zamiast linek występuje elektroniczny sterownik przesyłający sygnał bezprzewodowo.
Manetki rowerowe mocowane są na dwa sposoby - na własnej obejmie lub na wspólnej obejmie z klamką hamulcową, jak w systemie I-SPEC od Shimano.
Manetkę możesz zamontować samemu, ale warto powierzyć to zadanie profesjonalnemu serwisowi rowerowemu, który zadba o prawidłowe wyregulowanie działania napędu. Warto też podczas pierwszych wyjazdów przeanalizować, czy manetka do roweru ustawiona jest pod dobrym kątem, który zapewnia wygodę przerzucania. Gdy na wymagającym podjeździe trudno będzie ci sięgnąć palcem do manetki albo będzie to wymagało nienaturalnego ułożenia ręki, warto poluzować obejmę i lekko przestawić manetkę.
Nieważne, czy się ścigasz, czy korzystasz z roweru tylko rekreacyjnie, dobrze działająca manetka do roweru ma duży wpływ na szybkość i komfort jazdy. Dlatego wybierz model, który spełni twoje oczekiwania. Jeśli masz pytania lub wątpliwości, służymy pomocą!