Dętki rowerowe to niezwykle ważny element, który wpływa na nasz komfort jazdy. Odpowiedni dobór ciśnienia pozwala osiągnąć dobrą przyczepność, zaś przebicie dętki to jedna z najczęstszych awarii, która - jeśli nie jesteś przygotowany do wymiany - może uniemożliwić dalszą jazdę.
Do czego w zasadzie służą dętki rowerowe? Dzięki ich napompowaniu opona nabiera kształtu, osadza się na feldze i umożliwia jazdę. Są obecne w zdecydowanej większości rowerów, jakie widzimy na ulicach i ścieżkach.
Najczęściej dętki do roweru są wykonane z mieszanki gumy i innych materiałów. Butyl zapewnia dobrą szczelność i wytrzymałość. Zdarzają się też dętki rowerowe lateksowe, które mają mniejszą wagę i gwarantują lepsze osiągi.
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów dętek, dlatego wybór wcale nie jest taki prosty. Znając jednak podstawowe zasady, na pewno sobie poradzisz i kupisz właściwe dętki do roweru.
Przede wszystkim, można rozróżniać je według typu roweru i rozmiaru koła. Co oczywiste, zupełnie inne dętki są stosowane w rowerach górskich 26 cali, inne w rowerach górskich 29 cali, a jeszcze inne w rowerach szosowych, gdzie koło ma 28 cali i jest zdecydowanie węższe.
Nie tylko rozmiar obręczy ma wpływ na rozmiar dętki. Należy też zwrócić uwagę na szerokość opony. Co prawda dętki rowerowe 29 cali są identyczne niezależnie od tego, czy opona ma szerokość 2; 2,25 czy 2,35, ale inne dętki rowerowe 28 cali są montowane w rowerach szosowych, a inne w trekkingowych czy przełajowych.
Ważna jest także długość zaworu - tyczy się to szczególnie kół o wysokim stożku. Jeśli wentyl będzie za krótki, to nie wyjdzie z obręczy i nie będziesz w stanie napompować koła. Dlatego takie koła wymagają dętek z dłuższymi wentylami lub dokręcanych przedłużek.
Różny może być też rodzaj wentyla - obręcze z szerszymi otworami przystosowane są do dętek z zaworem samochodowym (inaczej: Schrader), zaś węższe z zaworem Presta. Czasami - ale już bardzo rzadko - zdarzają się wentyle Dunlop.
Dętkę z zaworem samochodowym nieco łatwiej napompować, bo można to zrobić kompresorem na praktycznie każdej stacji paliw. Dętka rowerowa z zaworem presta wymaga w takiej sytuacji przejściówki lub pompki rowerowej, która najczęściej jest przystosowana do pompowania obu typów zaworów.
Dętki do roweru różnią się także innymi parametrami - na przykład masą i wytrzymałością. Warto wybierać produkty uznanych producentów. W Mrozbike dostępne są dętki do roweru tak uznanych firm jak Continental, Schwalbe czy Impac. To wiodący producenci, którzy od wielu lat dostarczają sprzęt i akcesoria na najwyższym poziomie, gwarantując najwyższą jakość. Zapewnia to świetną wytrzymałość dętek. W naszym sklepie znajdziesz dętki rowerowe do różnych rozmiarów kół.
Jeśli liczą się dla ciebie osiągi, to dobrym wyborem będzie dętka rowerowa w wersji light - koło będzie wówczas nieco lżejsze, a wożenie takiej dętki jako zapasowej także jest zdecydowanie bardziej komfortowe.
Przebicie dętki to stosunkowo częsta awaria. Wystarczy kawałek szkła lub ostry przedmiot albo dobicie koła o krawężnik i konieczne jest przerwanie jazdy. Nie możesz kontynuować jazdy z przebitą dętką, gdyż grozi to uszkodzeniem obręczy oraz upadkiem. Musisz poświęcić kilka minut na wymianę.
Pamiętaj, że zapasową dętkę powinieneś razem z innymi narzędziami wozić zawsze ze sobą. Wymiana nie jest skomplikowana, dzięki czemu awaria nawet 50 kilometrów od domu nie będzie powodem do paniki. Dętka rowerowa może być schowana w kieszonce koszulki rowerowej, w torbie podsiodłowej albo nawet przyklejona taśmą do ramy.
Podczas wymiany dętki rowerowej pamiętaj, aby sprawdzić oponę. Jeśli do przebicia doprowadziło szkło, to może ono nadal znajduje się w oponie i po założeniu dętki szybko doprowadzi do ponownego przebicia. Gdy już będziesz pompował koło, sprawdzaj, czy dętka dobrze się układa, nie zagięła się i nie wychodzi przy rancie.
Dętki rowerowe mają określone ciśnienie, w jakim osiągają najlepsze właściwości jezdne. Należy w tym względzie przestrzegać zaleceń producenta. Jeśli chodzi o dętki rowerowe 29 cali, dętki rowerowe 26 cali i inne przeznaczone do jazdy w terenie, to najczęściej zakres ciśnienia wynosi od 2,0 do 3,5 bara. Im mniej, tym lepsza przyczepność, a nierówności są mniej odczuwalne, ale jednocześnie wzrastają opory toczenia i ryzyko awarii.
Ciśnienie, jakie jest wymagane przez dętki rowerowe 28 cali, zależy od terenu, w jakim zamierzasz jeździć. W szosówce oscyluj wokół 8 atmosfer, natomiast w rowerze gravel lepiej sprawdzą się wartości w rejonie 2-4 barów.
Wiele osób, zwłaszcza w rowerach górskich, decyduje się na system tubeless. W tym wariancie dętki rowerowe są zbędne. Opona rowerowa wykonana ze specjalnego materiału oraz dostosowana obręcz zapewniają szczelność bez użycia dętki. Wówczas dętki rowerowe 29 cali ani inne nie są potrzebne.
Jakie są zalety systemu tubeless? W terenie można jechać na mniejszym ciśnieniu - na przykład 1,5 bara, co z dętką rowerową szybko skończyłoby się przebiciem, a w systemie tubeless zapewnia doskonałe właściwości jezdne. Ponadto, płyn uszczelniający znajdujący się między oponą a obręczą w przypadku przebicia pod wpływem ciśnienia powinien zalepić otwór i umożliwić dalszą jazdą. System tubeless jest najpopularniejszy w przypadku jazdy terenowej (na rowerach mtb, gravel, przełaj), ale coraz częściej zdarza się także w rowerach szosowych.
Nawet jeśli masz system tubeless, to warto wozić dętkę z sobą. W przypadku większego przebicia lub wyschnięcia płynu uszczelniającego powstała dziura nie zostanie zalepiona. Wówczas jedynym rozwiązaniem umożliwiającym kontynuowanie jazdy będzie właśnie tradycyjna dętka rowerowa (nie ma przeciwskazań, aby opona przystosowana do systemu bezdętkowego była montowana z dętką). Pamiętaj jednak, że do standardowych narzędzi warto wtedy dołożyć klucz, który umożliwi ci odkręcenie wentyla, ponieważ wentyl przystosowany do systemu bezdętkowego trzeba będzie zdemontować, aby w to miejsce włożyć wentyl od dętki rowerowej.