Od 07. - 22. września sklep stacjonarny i serwis będą nieczynne.
Zamówienia internetowe (nie dotyczy rowerów) będą realizowane.
Wracamy 23. września.
Do zobaczenia. Zespół Mrozbike
Części rowerowe
Mogą być szersze lub węższe, mieć bieżnik lub nie, potrzebować dętki lub płynu uszczelniającego - niezależnie, jakie opony rowerowe cię interesują, wybór jest bardzo duży. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas zakupu.
Opony rowerowe to jedna z najważniejszych części. Mają bardzo duży wpływ na odczucia - odpowiedni dobór bieżnika i ciśnienia decyduje o przyczepności, a więc i prędkości jazdy. Ponadto, wytrzymałe i odporne na przebicia opony pozwolą unikać awarii.
Opony rowerowe 29 zdominowały kategorię rowerów górskich mtb. Duży rozmiar koła gwarantuje dobrą stabilizację, łatwiej forsuje nierówności i utrzymuje prędkość. Dzięki temu opony w tym rozmiarze są obecnie zdecydowanie popularniejsze niż opony rowerowe 26 i opony rowerowe 27.5 cali.
Skoro opony rowerowe 29 są wykorzystywane w rowerach mtb, muszą zapewniać dobre właściwości jezdne w terenie leśnym, w górach oraz na piachu i szutrze. Wybór modeli jest ogromny, więc można znaleźć zarówno uniwersalne opony, jak i te stworzone z myślą o konkretnym terenie.
Im trudniejsza, luźniejsza nawierzchnia tym bardziej przyda się duży, agresywny bieżnik. Jeśli planujesz jechać w nieskomplikowanym technicznie terenie, głównie po szybkich prostych, to wybierz oponę z niższymi i gęsto rozłożonymi klockami. W błocie dobrze sprawdzą się opony z dużymi przestrzeniami między klockami, aby brud nie zbierał się na oponie.
Nawierzchnia ma też wpływ na szerokość opon. Jeśli jest płasko i szybko, możesz zdecydować się na węższy model, na przykład 29 x 1,9. Jeśli jednak teren jest skomplikowany, obfitujący w przeszkody, kamienie, korzenie, luźną nawierzchnię, to przyda się szersza opona do roweru - na przykład 29 x 2,25.
Podobnie jest, gdy wybierasz opony rowerowe 26” lub opony rowerowe 27.5” do roweru górskiego. Tam również szersza opona i większy bieżnik będą sprzyjać jeździe w trudniejszych warunkach.
Takie rozmiary opon rowerowych są mniej popularne niż 29 cali, ale nadal znajdują swoje zastosowanie - przede wszystkim wśród niższych użytkowników, którym duże koło może sprawiać problemy. Rowery na mniejszych kołach są też bardziej zwrotne.
28 cali to bardzo popularny typ. Taka rozmiarówka opon rowerowych pasuje bowiem do szosówek, trekkingów, graveli, przełajów, rowerów miejskich oraz crossowych.
Oczywiście, opona rowerowa 28 różni się w zależności od przeznaczenia. W rowerach szosowych najczęściej jest pozbawiona bieżnika, który na asfalcie nie jest potrzebny.
Obecnie bardzo popularne są nieco szersze opony szosowe niż kiedyś, np. 28 milimetrów. Taka opona do roweru zapewnia duży komfort jazdy i pozwala jeździć na niższym ciśnieniu, nie ryzykując przebicia dętki.
Opona rowerowa 28 przeznaczona do jazdy w terenie jest szersza niż te szosowe. Najważniejsze jest jednak występowanie bieżnika. Zasady są podobne jak w oponach do roweru górskiego - im agresywniejszy bieżnik i szersza opona tym lepiej sprawdzi się w terenie.
W rowerach przełajowych opony mogą mieć do 33 mm szerokości - taka jest norma Międzynarodowej Unii Kolarskiej. Opony przełajowe różnią się bieżnikiem, który może być dopasowany do błotnych, piaszczystych lub trawiastych warunków. Mimo że różnica w bieżniku może wydawać się błaha, to ma ogromny wpływ na komfort jazdy.
Podczas jazdy w terenie - na przykład gravelem, trekkingiem lub crossem - przyda się opona o szerokości minimum 35 mm. Najbardziej uniwersalne są te między 36 a 38 mm. Szersze to już modele na bardziej wymagający teren, będące blisko opony mtb.
Wybierając opony rowerowe, warto zwrócić uwagę, czy sprawdzany model jest zwijany czy drutowy. Dzięki wykorzystaniu innych włókien w oponach zwijanych, są one lżejsze, wytrzymalsze i bardziej elastyczne. Jeśli twój budżet na to pozwala, zdecydowanie warto troszkę dołożyć i kupić oponę w wersji zwijanej.
Coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z opon bezdętkowych. Dzięki wykorzystaniu specjalnych materiałów i wzmocnieniu warstwy wewnętrznej, taka opona może zostać zamontowana bez dętki. Do jej osadzenia na feldze wykorzystuje się silny strzał powietrza, które wypełnia oponę.
Jazda bez dętki pozwala zmniejszyć ciśnienie w oponie, co poprawia przyczepność. Dzięki korzystaniu z płynu uszczelniającego można być też spokojnym o przebicia - jeśli do jakiegoś dojdzie, to płyn pod wpływem ciśnienia powinien zalepić dziurę. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest niska masa.
Chcąc kupić oponę bezdętkową, szukaj tych z dopiskiem Tubeless Ready w nazwie - może być to również skrót w rodzaju TLR. Pamiętaj, że twoje koło także musi być przystosowane do systemu bezdętkowego, aby powietrze nie uciekało przez obręcz.
Najczęściej bezdętkowe są opony rowerowe 29 cali, ale ten system jest wykorzystywany także w mniejszych kołach mtb oraz w rowerach szosowych, przełajowych czy gravelowych.
Nawet świetnie dobrany model opony nie będzie się sprawdzał, jeśli ciśnienie w niej będzie niewłaściwe. Za małe oznacza ryzyko przebicia oraz wysokie opory toczenia, ale za duże też nie jest dobre - to słaba przyczepność i mniejszy komfort na nierównościach.
Nie ma jednego przepisu na właściwe ciśnienie - najwyższe, dochodzące do 8 barów (atmosfer) będzie w rowerach szosowych. W rowerach mtb oscyluje za to wokół zaledwie 2 barów - im więcej przeszkód i nierówności na trasie, tym mniejsze ciśnienie jest potrzebne.
W pozostałych rowerach często jest to między 2,5 a 5,5 bara - wszystko zależy od nawierzchni. Zastanawiając się, jakie ciśnienie w oponach rowerowych dobrać, warto uwzględnić także wagę użytkownika. Lżejszy rowerzysta może mieć troszkę mniejsze napompowane koła.
W Mrozbike oferujemy opony rowerowe uznanych producentów, którzy od lat funkcjonują na rynku - są to opony rowerowe Continental oraz opony rowerowe Schwalbe, Maxxis oraz Tufo. Oprócz najpopularniejszych rozmiarów mamy także opony rowerowe 24 cali.