Nawet najlepszy rower zawiedzie, jeśli nie będziesz o niego dbał. Regularne czyszczenie i smarowanie napędu to klucz do długiego i skutecznego działania. Wykorzystywane do tego są oleje i smary rowerowe. Również inne części, takie jak amortyzatory, piasty czy linki, wymagają stosowania odpowiednich preparatów.
Niektóre elementy zamknięte, jak na przykład suport, są już wstępnie nasmarowane. Inne z kolei, jak układ napędowy wymagają regularnego czyszczenia i smarowania. Konserwacja roweru pozwala utrzymać go w dobrym stanie technicznym i przedłużyć żywotność części. Podpowiadamy więc, jaki olej do łańcucha rowerowego wybrać.
Szczególnie narażony na wpływ warunków atmosferycznych jest łańcuch rowerowy. Piach, drobinki pyłu, woda czy błoto osadzają się na łańcuchu, skracają jego żywotność i pogarszają jakość pracy napędu. W zależności od pogody, należy więc stosować różne oleje i smary rowerowe.
Smarowanie łańcucha zapewnia dobrą i płynną pracę napędu, zabezpieczając go przed wodą, brudem i korozją. Po zastosowaniu smaru, który wypełni szczeliny, nic nie przylega do łańcucha, co przedłuża żywotność napędu. To ważne także dla innych części, bowiem brudny łańcuch może roznosić zanieczyszczenia po całym napędzie.
Dobry smar do roweru dogłębnie wnika w łańcuch, pozostawiając przy tym trwałą powłokę, która zmniejsza tarcie. Opory pracy są mniejsze, co nie tylko poprawia zmianę przełożeń, ale też zwiększa kulturę pracy napędu i poprawia efektywność przekazywania energii.
Na czystym i posmarowanym łańcuchu po prostu jedzie się szybciej, tymczasem zaniedbany łańcuch wpływa na wrażenia z jazdy. Napęd nie kręci się lekko i musimy wkładać więcej siły w pedałowanie. To problem dla każdego rowerzysty – niezależnie, czy startuje w wyścigach, czy woli rekreacyjne przejażdżki.
Na rynku funkcjonuje wiele marek oferujących środki przeznaczone do czyszczenia i konserwacji części rowerowych. W Mrozbike dostępne są produkty uznanych producentów, którzy specjalizują się w produkcji smarów, olejów i preparatów, takich jak Morgan Blue, Brunox, Muc-Off czy Motorex. Smary rowerowe tych marek gwarantują niezawodne działanie.
Najlepsi producenci oferują smary przeznaczone na konkretne warunki pogodowe. Gdy jest sucho, łańcuch jest poddawany działaniu piasku i kurzu. W smarach przeznaczone na takie warunki, ciecz jest nośnikiem, który umożliwia wniknięcie w łańcuch drobinek smarujących. Dzięki temu łańcuch jest odporny na przywieranie pyłu. Dobrze spisują się też smary z teflonem, które należy nakładać nawet dzień przed jazdą.
Smar do roweru przeznaczony na mokre warunki pogodowe zachowuje stan ciekły i jest bardzo odporny na wypłukiwanie przez wodę. W deszczowe dni, gdy napęd napotyka dużą ilość wody i błota, dobrze sprawdzają się przede wszystkim smary hydrofobowe, które pozostawiają na łańcuchu powłokę hydroskopijną tworzącą warstwę chroniącą łańcuch.
Na rynku dostępne są też woskowe smary do łańcucha, które mają łączyć zalety suchych i mokrych smarów. Wnikając w szczeliny, tworzą one warstwę odporną na wnikanie brudu. Proces ich aplikacji trwa jednak dłużej od zwykłych smarów.
Przed nasmarowaniem napęd należy dokładnie wyczyścić – zarówno łańcuch, jak i kasetę, przednie zębatki i kółeczka przerzutki. Inaczej nałożenie smaru sprawi, że napęd będzie jeszcze bardziej brudny. Utworzy się wówczas maź będąca mieszaniną smaru, kurzu, piaski czy błota. W efekcie każde, nawet najmniejsze dotknięcie napędu będzie skutkowało pobrudzeniem siebie, ciuchów bądź otoczenia, a także szybszym zużyciem napędu.
Dowiedz się z naszego poradnika: Jak dbać o napęd rowerowy?
Jest wiele sposobów nakładania smaru. Niektórzy aplikują smar rowerowy z osobna na każdego ogniwo, a inni przejeżdżają cały łańcuch. Na pewno nie należy smarować za dużo – zwłaszcza przy regularnym smarowaniu wystarczy kilka kropelek. Inaczej zamiast dbać łańcuch, będziesz go tylko dodatkowo brudził.
W ofercie znajduje się też uniwersalny smar do łańcucha rowerowego, który można stosować w różnych warunkach pogodowych. Produkty marki Morgan Blue dostępne są nie tylko w wersji płynnej, ale też w aerozolu.
Oleje do łańcucha rowerowego nie są jedynymi smarami, które warto stosować. W ofercie Mrozbike są również inne preparaty, których zadaniem jest konserwacja roweru.
Dzięki korzystaniu ze smarów do linek można uzyskać lepsze działanie napędu, mając pewność, że po naciśnięciu manetki w niezakłócony niczym sposób zostanie wywołany ruch przerzutki, która skieruje łańcuch na lżejsze lub cięższe przełożenie.
Smary do piast marki DT Swiss są stosowane w piastach z systemem zapadkowym Ratchet. Zapewniają cichą pracę piasty i służą jej konserwacji.
Podczas konserwacji roweru warto stosować też preparaty przeznaczone do amortyzatorów, które wydłużają ich żywotność, czyszczą je, konserwują i zapewniają płynność działania. Preparat taki jak na przykład Brunox Deo, który jest polecany przez producentów (RockShox, FOX, Manitou) nie tylko rozpuszcza zabrudzenia, ale też chroni przed wilgocią oraz korozją i zmniejsza opory ślizgu. Dzięki temu amortyzator jest bardziej czuły na mniejszych nierównościach.
Smary rowerowe syntetyczne do rowerów pomagają uzyskać odporność na utlenianie oraz starzenie się części. Stosowane do łożysk i połączeń gwintowych zapewniają ochronę przed korozją galwaniczną, wilgocią i zapiekanie się gwintów.