Od 07. - 22. września sklep stacjonarny i serwis będą nieczynne.
Zamówienia internetowe (nie dotyczy rowerów) będą realizowane.
Wracamy 23. września.
Do zobaczenia. Zespół Mrozbike
Części rowerowe
Opony rowerowe 28 cali należą do najpopularniejszych. Właściwy dobór modelu oraz ciśnienia do terenu pozwala cieszyć się z komfortowej jazdy w dobrym tempie. Wybierając oponę, należy wziąć pod uwagę jej przeznaczenie, szerokość i trasy, po których najczęściej jeździsz.
Opony rowerowe 28 cali występują w rowerach szosowych, trekkingowych, miejskich, gravelowych oraz przełajowych. Różnią się szerokością oraz zastosowanym bieżnikiem. Należy więc dopasować je do uprawianej dyscypliny. Wybór jest bardzo ważny, gdyż opony będą miały bardzo duży wpływ na twoje wrażenia z jazdy.
Opony rowerowe można podzielić także na zwijane i drutowane. Pierwsze z wymienionych charakteryzują się wyższą gęstością oplotu (TPI), są lżejsze i bardziej wytrzymałe. Stosują je zawodowcy oraz osoby przywiązujące większą wagę do prędkości i komfortu użytkowania. Mniej wymagający użytkownicy mogą zdecydować się na tańsze opony drutowane, które oferują zadowalającą dla nich jakość.
Opona do roweru szosowego 28 ma gładki bieżnik, aby zapewnić jak najmniejsze opory toczenia. Sprzyja to osiąganiu wysokich prędkości, a jednocześnie zapewnia dobrą przyczepność na suchym asfalcie.
Opony szosowe o rozmiarze 28 cali różnią się szerokością. Obecnie odchodzi się od najwęższych modeli, a do najpopularniejszych należą opony o szerokości 25 i 28 mm, zapewniające nie tylko wymaganą szybkość, ale też odpowiedni komfort, zwłaszcza na nierównościach.
Bardziej zaawansowani użytkownicy często decydują się na opony bezdętkowe, wypełniane płynem uszczelniającym. Dzięki temu niwelują ryzyko postoju z powodu przebicia. Płyn pod wpływem ciśnienia szybko uszczelnia powstałą dziurę. Nawet jeśli zejdzie trochę powietrza, to wystarczy dopompować do pożądanej wartości – nie trzeba zmieniać dętki.
Wraz ze wzrostem popularności rowerów przełajowych i graveli wzrosła też popularność opon przeznaczonych do tych dyscyplin. Opony do jazdy po szutrach mają większy i bardziej agresywny bieżnik oraz są szersze niż opony szosowe, co zapewnia przyczepność na sypkiej nawierzchni.
Jednocześnie jednak są węższe niż opony do roweru MTB, zapewniając zdecydowanie mniejsze opory toczenia. W wielu przypadkach opona gravelowa radzi sobie w terenie nie gorzej od opony w rowerze górskim.
28 cali mają też opony do jazdy przełajowej. Ich szerokość powinna wynosić nie więcej niż 33 mm– to maksymalna wartość dopuszczana przez Międzynarodową Unię Kolarską. Jeśli zdecydujesz się na udział w wyścigu jako zawodnik licencjonowany, przygotuj się, że sędzia może przed startem sprawdzać szerokość twoich opon.
Producenci opon przełajowych oferują różne modele dostosowane do nawierzchni – inny bieżnik mają opony przeznaczone do jazdy w błocie, inny – do jazdy na trawie, a jeszcze inny – dedykowane na piasek. Opisane powyżej opony do rowerów gravelowych i przełajowych również są dostępne w wersjach bezdętkowych. W terenie jest to szczególnie przydatne miejscach, gdzie oponę można dobić na przykład na wystającym korzeniu.
Opony do roweru trekkingowego 28 umożliwiają komfortowe podróżowanie na długich dystansach. Oferują dość niskie opory toczenia i pozwalają sprawnie jechać zarówno na asfalcie, jak i w terenie na utwardzonych leśnych drogach i szutrach.
Opony do rowerów trekkingowych mają zwykle od 32 do nawet 50 mm szerokości. Im szerszą wybierzesz, tym będzie ona lepiej amortyzować nierówności, choć będzie mniej dynamiczna. Takie modele powinny rozważyć szczególnie osoby, które częściej jeżdżą po bezdrożach. Jeśli rower używasz głównie na asfalcie, możesz wybrać węższą z opon.
28 cali to także najczęstszy rozmiar koła w rowerach miejskich. Opony do roweru miejskiego 28 mają zapewnić komfort jazdy, ale też bezpieczeństwo. Często mają drobne nacięcia i rowki, które zapewniają dobrą przyczepność podczas opadów deszczu. Do jazdy miejskiej spokojnie wystarczą opony mające mniej niż 40 mm szerokości.
Odporność opony i dętki na przebicie można zwiększyć dzięki specjalnym wkładkom antyprzebiciowym. Montuje się je pomiędzy oponą a dętką lub obręczą w oponach bezdętkowych. Dostępne są także opony antyprzebiciowe, w których wzmocnienie jest dodatkową warstwą opony.
Wkładka antyprzebiciowa stanowi zabezpieczenie przed ostrymi przedmiotami na drodze (np. przed szkłem) oraz przed dobiciem opony (na przykład na krawężniku).
Nie ma wzorowego ciśnienia, które nada się na każde warunki. Mówiąc najprościej, im gorsza przyczepność, tym mniejsze powinno być ciśnienie.
Opony do roweru szosowego 28 najczęściej pompuje się do wartości od 6 do 8 barów (80-120 psi). W rowerach miejskich zaleca się mniejsze ciśnienie – od 2,5 do 5 barów.
Chcąc osiągnąć dobrą przyczepność, należy stosować dolne wartości z przedziałów rekomendowanych przez producentów.
Dobór ciśnienia jest szczególnie istotny w przypadku jazdy w terenie na gravelu lub przełaju, które – jako szczególnie popularne jesienią i zimą – poddane są różnym warunkom atmosferycznym. Jeśli na trasie jest błoto lub śnieg, należy obniżyć ciśnienie, aby opona łapała przyczepność ze śliską nawierzchnią.
Kupując opony rowerowe, nie trzeba wybierać identycznych jak te, które zostały zamontowane fabrycznie. Można zmienić nie tylko model czy producenta, ale też szerokość. Opona musi oczywiście pasować do szerokości koła – zbyt wąska będzie wpadać w obręcz, a zbyt szeroka – za słabo się trzymać. Należy też pamiętać o zachowaniu prześwitu (około 0,4 cm to minimum) między oponami a ramą i widelcem.
Warto wybrać modele od znanych producentów, którzy od lat specjalizują się w produkcji opon. W Mrozbike oferujemy opony takich marek jak Continental, Pirelli, Schwalbe, Vredestein, IRC i Tufo.
Opony rowerowe 28 cali mają ogromny wpływ na naszą jazdę – zarówno na szybkość, jak i na bezpieczeństwo. Należy też pamiętać, że zużywają się wraz z przejechanymi kilometrami. Dlatego trzeba je wymienić, kiedy zetrze się bieżnik lub opona stanie się bardziej podatna na przebicia.
Lubimy dzielić się wiedzą