Strona główna » Porady » Najlepsze modyfikacje roweru górskiego

Najlepsze modyfikacje roweru górskiego

Data dodania: 03-02-2023 Wyświetleń: 662


Udostępnij wpis

Sezon zbliża się wielkimi krokami. To idealny moment żeby pomyśleć o modyfikacjach naszego roweru przed pierwszymi, wiosennymi wyścigami. Niejeden z Was zastanawia się pewnie na jaką konkretną modyfikację przeznaczyć skrupulatnie odkładane oszczędności. Mamy dla Was kilka propozycji.

 

Solidny przegląd

Narzędzia rowerowe
[1]
Niekiedy najlepszym upgradem roweru jest jego gruntowny serwis. Niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele możemy zyskać na zwykłym przeglądzie: gruntowne czyszczenie, smarowanie, odpowietrzanie hamulców, centrowanie kół i serwis zawieszenia. Te szybkie i wydawałoby się proste czynności potrafią uczynić z naszego roweru wyścigową bestię. Rower po takim serwisie nie tylko będzie dla nas szybszy, ale również o wiele bezpieczniejszy. Będziemy również mieli świadomość tego, jakie z elementów naszego roweru się kończą i wymagają wymiany na nowe.
 

Opony

 
opona rowerowa MTB
[2]
Opony w MTB to aspekt niesamowicie ważny i to z wielu powodów. Przede wszystkim to właśnie opony odpowiadają za przyczepność jaką będziemy mieli do podłoża. Największy wpływ na to jak kleić i jak toczyć będzie się opona ma bieżnik, więc musimy się postarać jak najlepiej dopasować go do terenu, po którym jeździmy. Kolejną kluczową kwestią jest mieszanka gumowa i oplot. Będą one miały wpływ na to jak opona się układa, jak szybko będzie się zużywać oraz jak odporna będzie opona na uszkodzenia. Dla niektórych ważna będzie również waga opony. Należy pamiętać, że te ekstremalnie odchudzone opony, przeznaczone do startów nie będą idealnym wyborem na codzienne katowanie w ciężkim terenie. Mogą okazać się zbyt delikatne. Jeśli jeździmy na mleku, wybierajmy opony bezdętkowe. Oczywiście, praktycznie każdą oponę zwijaną da się uszczelnić. Lepszy jednak będzie sprawdzony, dedykowany do tego celu produkt.
 

Koła

 
Koła rowerowe MTB
[3]
Koła to jedna z najbardziej odczuwalnych modyfikacji jakich możemy dokonać w swoich jednośladach. Zaryzykuję stwierdzenie, że zmiana kół na lepsze może mieć dla Was większe konsekwencje niż upgrade grupy napędowej. Koła rowerowe to część, na której bardzo łatwo zaoszczędzić cenne gramy. Dodatkowo dobre koła kręcą się na ogół dużo lepiej niż te zamontowane w rowerach fabrycznie. Obecnie panuje moda na coraz szersze obręcze, co niesie za sobą dużo pozytywów. Współczesne opony o wiele lepiej ułożą się na obręczy mającej 25, czy 30 mm niż takiej o szerokości 17-19mm, co było do niedawna standardem. Dodatkowo lepsze koła dadzą nam o wiele większy zapas wytrzymałości. Jeżdżąc w trudnym terenie, robiąc dropy czy skacząc nie będziemy już musieli się zastanawiać czy przy lądowaniu nie powita nas trzask pękającej obręczy. Tak samo jak w przypadku opon, wybierajcie koła przystosowane do Tubelessa.
 

 

Dropper - rowerowe sztyce regulowane

 
dropper rowerowe MTB

[4]

Sztyca regulowana, myk-myk, dropper… Nazw na ten cudowny wynalazek jest sporo. Mogłoby się wydawać, że dropper to stosunkowo świeży temat, jednak pierwsza, fabryczna sztyca rowerowa tego typu wyszła na rynek w połowie lat ‘80. Rowerowa sztyca regulowana, jak sama nazwa wskazuje, pozwala regulować jej długość w czasie jazdy. Najczęściej możliwość zmiany długości odblokowujemy przez naciśnięcie manetki znajdującej się na kierownicy. Dropper jest nieoceniony na długich, technicznych zjazdach, kiedy wysoko zamocowane siodełko przeszkadza w sprawnym balansowaniu na rowerze.
 

Carbon
 

elementy carbonowe rowerowy MTB
[5]
Od wielu lat włókno węglowe jest topowym materiałem w kolarstwie bez względu na to o jakiej dyscyplinie rozmawiamy. Podstawowym aspektem jaki działa na korzyść carbonu jest ich niewielka waga. Carbonowe komponenty są o wiele lżejsze od tych, wykonanych z aluminium, nie wspominając nawet o tych stalowych. Kolejną przewagą włókna węglowego jest jego wysoka wytrzymałość. Tam gdzie stal się wygina, a aluminium pęka, carbon posiada jeszcze minimalny zapas mocy. Dowodzą tego testy kół przeprowadzane na przykład przez DT Swiss, czy testy ram wykonywane przez wiele innych firm. Największą zaletą carbonu jest genialne pochłanianie drgań. Wymiana sztycy, kierownicy czy mostka na carbonowy może przynieść naprawdę wiele korzyści.
 

Amortyzatory

 
Carbonowe amortyzatory rowerów MTB

O sensie posiadania dobrej amortyzacji w rowerze chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Wysokiej jakości amortyzatory rowerowe to nie tylko wygoda, ale również trzymanie trakcji. Jeśli szukacie dobrego widelca, ograniczcie swoje typy do tych, opartych o sprężynę powietrzną. Będziecie wtedy mogli łatwo dopasować twardość amortyzacji do swojej wagi i warunków panujących na trasie. Z Damperami bywa różnie. Kolarze jeżdżący w XC i maratonach w większości wypadków wybierają te ze sprężyną powietrzną. W Enduro i innych ciężkich odmianach MTB prym wiodą ponownie modele oparte o sprężynę stalową. Jeśli macie większy budżet warto zwrócić uwagę również na powłokę jaka naniesiona jest na golenie. Topowe powłoki, jak na przykład Kashima od FOX’a, jest bardzo trwała i praktycznie niemożliwa do zarysowania przy normalnym użytkowaniu.
 

Napęd

 
napręd rowerów MTB

Stare przysłowie mówi, że „to nie XTR’y napędzają rowery”, jednak dobry napęd na pewno nie zaszkodzi. Dobry napęd to najczęściej nie tylko niższa waga, ale i wyższa kultura pracy. XT będzie o wiele szybciej i bardziej precyzyjnie zmieniać biegi niż o wiele tańsza Deorka. Korby z wyższych grup napędowych będą sztywniejsze, przez co będą lepiej przenosić moc. Lepsze łańcuchy wolniej będą się rozciągały i będą odporniejsze na korozję. Podsumowując - lepszy napęd to nie tylko niższa waga.

Hamulce

 
Hamulce do rowerów MTB

Hamulce to niesamowicie istotny element naszego wyposażenia. Nie będę rozpisywał się o aspektach bezpieczeństwa, bo o tym już słyszał każdy. Jak na ironię jednak hamulce mogą sprawić, że będziemy szybsi. Zanim zaczniecie kwestionować moją poczytalność szybko wytłumaczę swoje stanowisko. Przy dobrych hamulcach hamujemy o wiele później co sprawia, że dłużej utrzymujemy wysoką prędkość i w ten sposób oszczędzamy cenne sekundy. Dobre hamulce oferują nie tylko większą siłę hamowania, ale również o wiele lepszą modulację. Moment, w którym koło zatrzyma się zrywając przyczepność jest o wiele lepiej wyczuwalny. Jeśli jeździcie w XC i maratonach hamulce dwutłoczkowe będą dla Was w pełni wystarczające. Preferujecie ostrzejsze formy kolarstwa górskiego? Poszukajcie hamulców z zaciskami czterotłoczkowymi. Ważne jest również to, że nawet najlepsze hamulce rowerowe nie będą spełniać swojej funkcji, jeśli klocki i tarcze będą zużyte, a sam układ zapowietrzony.

Elektronika

 
Nawigacja rowerowa elektronika dla kolarzy

Elektronika to nieodzowny element treningu współczesnego ridera. Jeśli na poważnie myślicie o kolarstwie górskim podstawą będzie dla Was pomiar tętna. Sam pasek z pulsometrem to dość niewielki koszt, a dzięki niemu możecie dokładnie kontrolować to, jak Wasz organizm radzi sobie z obciążeniem treningowym. Oczywiście sam pasek nic Wam nie da, jeśli nie będziecie mieli kompatybilnego z nim licznika lub nawigacji. Ta, oprócz wyświetlania Waszego tętna, dostarczy Wam również wielu innych przydatnych informacji: prędkość, zapis przebytej trasy, profil przewyższeń i wiele innych. Oczywiście jest jeszcze jedna bardzo ważna funkcja, czyli możliwość pochwalenia się wynikami na Stravie. Dużym powodzeniem, szczególnie wśród bardziej zaawansowanych zawodników, cieszą się ostatnio pomiary mocy niezależnie od tego czy mówimy o modelach ukrytych w mechanizmie korbowym, czy pedałach rowerowych. Pomiar mocy potrafi wprowadzić treningi na nowy poziom.

Podsumowanie.

Powyższe przykłady na usprawnienie Waszych rowerów wymieniłem w losowej kolejności. Od czego zacząć modyfikacje musicie stwierdzić sami. Dobrym momentem na zamontowanie lepszej klasy komponentów w Waszym rowerze jest moment, kiedy fabryczne komponenty ulegną zużyciu i trzeba je wymienić. Dodatkowo jeżdżąc i trenując sami zauważycie, jaki element Waszego jednośladu odstaje jakościowo od pozostałych.


[1] - road.cc
[2] - enduro.mtb.com
[3] - lemonbike.pl
[4] - bikemag.com
[5] - token-polska.pl

 

Zespół Mrozbike:
Tekst: Emil
Zdjęcia, opracowanie: Szymeon
Edycja tekstu: Hania


 

Komentarze (0)

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Porady
Sklep MrozBike Mrozbike
Aby zapewnić Tobie najlepszą możliwą obsługę na naszej stronie, używamy plików cookie. Korzystając z mrozbike.pl wyrażasz zgodę na używanie plików cookie.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu