Strona główna » Rowery » Rowery szosowe

Rowery szosowe

Dodatkowe opcje przeglądania
Zakres cen od do
Producent
Tylko nowości
Tylko promocje
Rozmiar ramy
Rozmiar
Rok produkcji
dodaj do porównania
Rower Focus Paralane 8.9 roz. XL

Rower Focus Paralane 8.9 roz. XL

12 999,00 zł11 899,00 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Rower Focus Atlas 6.7 roz. L

Rower Focus Atlas 6.7 roz. L

8 999,00 zł7 499,00 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Rower Focus Atlas 6.7 roz. M

Rower Focus Atlas 6.7 roz. M

9 499,00 zł7 499,00 zł
szt Dodaj do koszykaDo schowka
dodaj do porównania
Rower Focus Atlas 6.7 roz. XS

Rower Focus Atlas 6.7 roz. XS

8 999,00 zł7 299,00 zł
szt. Dodaj do koszykaDo schowka

Rower szosowy. Królewska odmiana kolarstwa

Zwykło się mówić, że królową kolarstwa jest szosa. Bogata historia i tradycja, obłędny wygląd oraz imponujące prędkości, jakie gwarantuje rower szosowy, czynią z niego obiekt pożądania zarówno wśród osób trenujących, jak i wśród amatorów jazdy na rowerze. Jak jednak wybrać, skoro oferta jest ogromna?

Na rynku dostępnych jest mnóstwo modeli szosowych, co nie może dziwić wobec rosnącego z roku na rok zainteresowania. Historia rowerów szosowych liczy już ponad sto lat, gdy rower sportowy pojawił się na trasie wyścigów – kolarstwo szosowe do dziś pozostaje najpopularniejszą formą ścigania na rowerze. Żadna inna dyscyplina kolarska nie budzi na całym świecie takich emocji jak szosa. Rowery to dzięki niej przedmiot zainteresowania fanów sportu na praktycznie wszystkich kontynentach.

Od czasu pierwszych wyścigów technologia wytwarzania rowerów uczyniła ogromne postępy. Współczesne konstrukcje są zdecydowanie bardziej zaawansowane, a producenci każdego roku prezentują nowinki, dzięki którym ich rowery mają być jeszcze lżejsze, sztywniejsze i bardziej komfortowe, a co za tym wszystkim idzie - szybsze. Rozwój wiąże się także ze specjalizacją, z powodu której pod hasłem „Rowery szosowe” tak naprawdę kryć mogą się różne typy rowerów dla zawodowców i amatorów.

Rodzaje rowerów szosowych


W gronie rowerów szosowych może wyróżnić kilka kategorii, które nieco różnią się budową i zastosowaniem. Osoby trenujące, dla których liczy się, aby jeździć coraz szybciej, będą rozglądać się wśród rowerów wyścigowych, tzw. kolarzówek. Są to lekkie i sztywne konstrukcje, których liczne elementy są zbudowane z włókna węglowego, czyli karbonu – od ramy, przez koła po kierownicę, sztycę czy ramiona korby. 

Rowery triathlonowe przeznaczone są dla osób, które skupiają się na indywidualnej jeździe z jak najwyższą średnią prędkością. Zostały skonstruowane tak, aby ograniczyć opór powietrza do minimum. 

Jeśli jednak preferujesz dłuższe wyprawy, w których czasie ważniejsza od średniej prędkości będzie rekreacja, sprawdź rowery endurance oraz gravel. Zapewniają one wygodną pozycję i komfort użytkowania, a w przypadku tych drugich – nawet możliwość zjechania z asfaltu. 

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się także rowery przełajowe (CX). Wraz ze wzrostem zainteresowania tą odmianą kolarstwa coraz więcej osób decyduje się na zakup przełaja. Jest to rower przypominający gravel, ale wyspecjalizowany w krótkiej, bardzo intensywnej jeździe w błocie, piachu czy po trawie. Stanowi świetną alternatywę zwłaszcza na okres jesienno-zimowym, gdy z uwagi na niższą temperaturę trudno o dłuższe treningi na zewnątrz.

Czym wyróżnia się rower szosowy?

Podstawową cechą wyróżniającą rower szosowykoła o średnicy 28 cali z wąskimi, pozbawionymi bieżnika oponami o szerokości  23-25 mm. Obecnie trendy skłaniają się ku coraz szerszym gumom, zapewniającym większy komfort jazdy. 

Kolejnym elementem, który wizualnie zdecydowanie odróżnia rowery szosowe od innych, jest kierownica potocznie nazywana barankiem, która umożliwia kilku rodzajów chwytu i aerodynamiczne, pochylone ułożenie ciała. Na kierownicy montowane są klamkomanetki, a całość wieńczy owijka. 

Jedną z największych rewolucji, jaką w ostatnich latach przeszły rowery szosowe, jest zastosowanie hamulców tarczowych. Przez wiele lat dominujące były hamulce szczękowe, które jako jedyne były dopuszczane w kolarstwie zawodowym. Zmiana podzieliła kolarzy, ale udział hamulców tarczowych, które są skuteczniejsze, jest coraz większy. Ich działanie można docenić, zwłaszcza jeżdżąc w górach.

Na jakie elementy zwrócić uwagę?

Ramy w rowerach szosowych wykonywane są z aluminium lub – w droższych modelach – z karbonu. Włókno węglowe jest lżejsze i lepiej tłumi drgania, co poprawia komfort jazdy, a także jest sztywniejsze, dzięki czemu rower szybciej nabiera prędkości. Na początek można jednak wybrać aluminium, które także pozwala rozwijać zawrotne prędkości. Bardzo często rowery z aluminiową ramą są wyposażone w karbonowy widelec.

W porównaniu z na przykład kolarstwem górskim podejście do napędu w rowerach szosowych jest zdecydowanie bardziej konserwatywne. Z przodu najczęściej montowane są dwie tarcze w konfiguracjach 50x34, 52x36 lub 53x39. Zębatki rosną wraz z siłą i poziomem zaawansowania użytkownika. 

Kasety mają od ośmiu biegów w podstawowych modelach po jedenaście lub nawet dwanaście biegów w topowych grupach. Coraz większa popularność zyskują także elektryczne grupy napędów takie jak Shimano Di2 czy SRAM AXS.

Rower szosowy damski

 

Rower szosowy damski jest wybierany przez kobiety, które lubią jeździć z dużą prędkością lub chcą pokonywać długie dystanse. Dostępnych jest wiele wersji dla pań. Nie różnią się one bardzo od podstawowych cech, jakimi charakteryzuje się rower szosowy męski. 

Damska szosówka na pierwszy rzut oka różni się przede wszystkim designem – bardziej stylowymi, często jaśniejszymi kolorami, ale też rozmiarem. Oprócz mniejszych ram są to tez krótsze ramiona korby, mostki oraz węższe kierownice. Wszystko po to, aby rower szosowy damski był komfortowy dla użytkowniczek. Nie może więc dziwić, że szosówki są coraz popularniejsze wśród kobiet jeżdżących na rowerze.

Jaki rower szosowy na początek?

Kupując pierwszy rower szosowy, trzeba wybrać odpowiedni rozmiar ramy, który pozwoli przyjąć efektywną, a jednocześnie komfortową pozycję. Rozmiar określa długość górnej rury ramy. Istotny jest także stack, czyli parametr określający wysokość roweru.

Trzeba też zwrócić uwagę na napęd – zwłaszcza niewprawione osoby mieszkające w górzystym terenie muszą pamiętać o mechanizmie korbowym i kasecie z lekkimi przełożeniami. Zbyt duży opór podczas jazdy może zabrać całą przyjemność. Nie warto za to zwlekać z zakupem pedałów zatrzaskowych – zdecydowanie poprawią twoje osiągi w porównaniu z platformami.

Rowery szosowe do ścigania

Rower szosowy może kosztować od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Uznani producenci, tacy jak Cannondale, Cervelo lub Focus, których rowery dostępne są w sklepie Mrozbike, oferują rowery z różnych przedziałów cenowych, w tym te najdroższe, które zostały stworzone z myślą o ściganiu i jak najszybszej jeździe. 

W takim przypadku bardzo istotna jest waga oraz sztywność całej konstrukcji. Wyścigowa geometria, karbonowe koła z wysokim stożkiem oraz perfekcyjnie działający napęd pomagają zyskać cenne sekundy przewagi nad rywalami.

Niezależnie od formy i poziomu zaawansowania, rower szosowy może stanowić dobry wybór. Spełnia swoje zadania podczas krótkich, intensywnych treningów, wyjazdów w większej grupie oraz długich, kilkugodzinnych wypraw. 


Warto przeczytać

Sklep MrozBike Mrozbike
Aby zapewnić Tobie najlepszą możliwą obsługę na naszej stronie, używamy plików cookie. Korzystając z mrozbike.pl wyrażasz zgodę na używanie plików cookie.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu